Hledání na těchto stránkách
 , svátek má:
On line uživatelů:
 
 
 
PC
 

POKROČILÉ VYHLEDÁVÁNÍ NA INTERNETU (POMOCÍ GOOGLU)

    Vyhledávání na internetu patří mezi běžné počítačové činnosti, které zvládá každý, ne každý však zvládá vše, co vyhledávače nabízejí, dokonce většina běžných uživatelů o drtivé většině možností vůbec neví. Tento příspěvek by měl sloužit k usnadnění vyhledávání čehokoli a tedy především k časové úspoře.
    Každý vyhledávač funguje maličko jinak a tak ne vše, co zde bude napsáno, platí pro veškeré vyhledávače. Osobně používám v naprosté většině Google a sem tam Seznam, proto se zaměřím právě na vyhledávání pomocí Google s doplňující informací o Seznamu. Jsem si jist, že pro spoustu lidí budou údaje zde napsané absolutní novinkou a i když asi ne všechny, tak určitě spousta z nich. Rozhodně si zde snad každý najde něco pro sebe důležitého či vhodného. Ačkoli je ten článek velice dlouhý, vyplatí se ho přečíst, protože si myslím, že tak ucelenou informaci v češtině o vyhledávání na Googlu asi nenajdete nikde jinde na internetu - dokonce ani na samotném Google. Informace, které jsou zde uvedené, jsou jednak vylovené v síti webu od stránek v češtině přes angličtinu až po japonštinu a jednak jich je veliká spousta z vlastních zkušeností nabitých zkoušením atd.

1) Jak funguje internetový vyhledávač 6) Rozšířené vyhledávání 11) Speciální slova
2) Google vs. Seznam 7) Možnosti vyhledaných výsledků 12) SafeSearch
3) Vzhled stránky v Google 8) Vyhledávání výrazů s více slovy (frází) 13) Kalkulačka a konvertor
4) Základní hledání 9) Operátory 14) Specifické vyhledávací stránky
5) Hledání ve výsledcích 10) Speciální syntaxe 15) Vyšší dívčí aneb nebojte se jazyků

JAK FUNGUJE INTERNETOVÝ VYHLEDÁVAČ
    Především je třeba si uvědomit, že žádný vyhledávač nehledá přímo ve stránkách! Vlsatnímu vyhledávání předchází činnost zvaná iondexování obsahu. Vyhledávač, přesněji řečeno tzv. robot neustále prohledává miliardy internetových stránek, přičemž si indexuje jejich obsah (doménu, titulek, odkazy a další). Většinu z prohledaných stránek vyhledávač archivuje. Vlastní vyhledávání se pak tedy děje ne na stránkách, nýbrž v archivu. To značně zrychluje vyhledávání - většinou na sekundy. Ovšem má to pochopitelně i svou stinnou stránku - ne vždy se hledají aktuální verze stránek. Trvá vždy několik dní než se robot vrátí zpět na tytéž stránky k nové indexaci. Z toho vyplývá, že občas dostanete odkaz na nefunkční stránky (většinou z důvodu změny adresy) nebo na stránku s jiným obsahem než bylo zobrazeno ve výsledcích vyhledávání.
    Seřazení nalezených výsledků se děje, laicky řečeno, podle množství bodů, které robot stránce přiřkne při indexaci. Hodnocení stránek je trochu odlišné v různých vyhledávačích. V případě Google jsou nejpodstatnějšími ukazateli doména, titulek a množství odkazů směřujících ze stránek i na stránky a také vnitrostránkové odkazy. Velmi důležitá je též návštěvnost stránek - především pak právě využívání odkazů. Zjednodušeně řečeno je posuzováno nejen množství odkazů, ale jejich důležitost, časté používání atd. Je toho sice mnohem více (např. "čistota" zdrojového kódu atd.), ale tím se nemá smysl zde zabývat. K lepšímu postavení stránek ve výsledcích vyhledávání slouží tzv. optimalizace SEO.

Nahoru▲

GOOGLE VS. SEZNAM
    Nebudu zabíhat do nějakých technických podrobností, nejpodstatnějším faktem je, že Google je největším a nejpoužívanějším vyhledávačem na světě. Hledá v něm skoro 50% lidí z celého světa. Této skutečnosti odpovídají i možnosti vyhledávání a množství zpracovaných stran. Žádný jiný vyhledávač neobsluhuje takový počet stran jako Google. Zjednodušeně řečeno Googlem lze najít nejvíce věcí, proto nemá příliš smysl užívat jakékoli jiné vyhledávače. Maličkou vyjímkou jsou pak "národní vyhledávače", ale k tomu za chvíli. Nejprve si představme Google...
    Roboty Google (Googlebot) prohledávají více než 8 miliard stránek + téměř 1,5 miliard obrázků a asi miliardu zpráv z různých diskuzí. Pokud narazí robot na nový odkaz směřující na neznámou stránku, přidává ji automaticky do své databáze. Denně Google zpracovává přes 200 miliónů odkazů (přičemž naprostou většinu z toho archivuje). To je myslím velmi dobré vysvědčení a vysvětlení proč je právě Google jednička, ale jdeme dále s důvody, proč volit právě tento vyhledávač... Google funguje v několika desítkách jazyků, včetně češtiny. V roce 2006 se Google stal nejcenější značkou světa s hodnotou cca 66,5 milónu dolarů (podle deníku Financial Times). Popularita tohoto vyhledávače došla tak daleko, že se nejen v angličtině, ale i v jiných jazycích včetně češtiny začal užívat výraz googlovat či googlit pro vyhledávání na internetu (a nejen pomocí Google). Serverová farma Google odhadem obsahuje přes 63000 počítačů, 125000 procesorů, 253000 GHz výpočetního výkonu, 125000 GB operační paměti a 5000 TB pevných disků... Neuvěřitelná čísla, která dokladují, že by farma Google mohla tvořit nejvýkonnější superpočítač světa.
    Google umí indexovat nejen klasické internetové stránky, ale též dokumenty ve dvanácti dalších formátech (např. PDF, PS, DOC, XLS, SWF aj.). Krom toho je obohacen o další služby, podpůrné programy (Google Toolbar, Picasa, SketchUp, Desktop Search atd.). Pochopitelně lze zde založit též mailovou adresu (gmail) a taktéž disponuje Google strojovým překladačem internetových stránek mezi několika jazyka.
    Aby ovšem vše nevyzněla až tak jednoznačně, jsou pochopitelně i kritiky. Největší z nich je kritika, která se však přímo netýká uživatelů z ČR. Google vstoupil na Čínský trh, přičemž se zavázal, že v čínské verzi vyhledávání nebudou zobrazovány výsledky, které nejsou pohodlné pro čínskou komunistickou vládu. Druhou významnou kritikou je téměř monopolní postavení této společnosti, což se však uživatelů také příliš nedotýká. Jedinou nepříjemností pro uživatele tak může být kritika vztahující se k Wikipedii (nejrozsáhlejší internetová encyklopedie). Jde o to, že samotná Wikipedie existuje v několika desítkách jazyků (včetně češtiny) a obsahuje neuvěřitelné množství stránek a hesel. Tím je pochopitelně používanější, je v ní mnohem více odkazů atd. takže se často ve výsledcích hledání objevuje na čelních příčkách. Když to přeženu, může se například stát, že budete-li hledat třeba České dráhy, zobrazí Vám Google odkaz na článek o ČD ve Wikipedii ještě před odkazem na officiální stránky ČD. V případě, že půjde např. o hudební skupinu, město nebo pod. to tak může být i několik odkazů na různé jazykové verze Wikipedie. Není to sice relevantní výsledek hledání, ale nemyslím si, že by to však byl až tak neskousnutelný problém, navíc Google střídavě Wikipedii ve svém vyhledávání "diskriminuje" a střídavě ne... Wikipedii však lze při vyhledávání i využít (viz. odstavec Vyšší dívčí).
    Když to tedy shrnu, doporučuji Google používat vždy, s vyjímkou hledání něčeho konkrétního úzce vázaného na ČR (to platí i o jiných zemích). Není problém hledat české stránky na Google, většinou jich najde i více než české vyhledávače, ale pokud hledáte něco málo frekventovaného českého, stránku s málo odkazy, málo používanou, stránku u níž je malá pravděpodobnost, že ji Google zaindexoval, použijte český vyhledávač. Velice vhodný je právě Seznam. Český vyhledávač má pak takovýchto málo používaných stránek naindexováno více, jelikož používá i odkazy kupříkladu z různých vlastních debat a diskuzí. A právě v tom má asi Seznam přístup k největšímu množství údajů - stačí se jen podívat, kolik uživatelů je na "doplňku" Seznamu - lide.cz... Zrovna tak lze použít Seznam na vyhledávání obrázků, které jsou na tom podobně jako uvedené stránky. Naprosto nezbytným je ve vyhledávání ve vlastních databázích (třeba mezi firmami). Výborný je též slovník na Seznamu a mapy. Google umí sice mapy výborně, v úžasné kvalitě, velmi podrobné, dokonce i v módu satelitních snímků atd., ale v rámci ČR je např. vyhledávání dle ulic, subjektů apod. lepší na Seznamu, kde jsou k tomu též "doprovodné" informace.

Nahoru▲

VZHLED STRÁNKY V GOOGLE
    Není třeba používat stránku www.google.com , pro nás bude lepší www.google.cz. Google se dynamicky mění a stále více rozvíjí, takže dnešní možnosti jsou dále než před rokem, proto je pravděpodobné, že některé údaje zde psané budou časem zastaralé...
    Přesto... dnešní stránku Google lze zobrazit ve dvou verzích. Buď klasický vyhledávač, tj. jen vyhledávací políčko - www.google.cz/webhp (obrázek vlevo nahoře; kliknutím zobrazíte plnou velikost) nebo v úžasné rozšířené podobě iGoogle - www.google.cz/ig?hl=cs (obrázek vlevo dole, kliknutím zobrazíte plnou velikost) ta by měla naskočit i zadáním jednoduché adresy (www.google.cz) . Jde o celkem novou záležitost, kde si na straně krom vyhledávání můžete libovolně umístit několik widgetů (řekněme miniaplikace). Například aktuální počasí, zprávy, sport, kurzy, kalkulačku, hodiny, překladač, jízdní řády a spousty dalších (viz. obrázky vpravo). Widgety jsou pochopitelně i v češtině. Rozmístění na stránce nebo na záložkách je absolutně libovolné a měnit se dá jednoduchým přetahováním. Ono to sem - do článku o vyhledávání zdánlivě nepatří, ale není to tak docela pravda... Pokud již při otevření budete mít na stránce aktuální počasí místa nebo míst, už jej nemusíte hledat, totéž platí i o většině dalších údajů... Obě verze lze vzájemně přepínat. Vlastní vyhledávání je pak absolutně shodné v obou případech, takže následující odstavce budou společné oběma verzím.

Nahoru▲

ZÁKLADNÍ HLEDÁNÍ
    Základním hledáním mám na mysli vyhledávání jednoho slova, více slov nebo dohledávání ve výsledcích. K této části není třeba příliš slov, zapsat do vyhledávacího políčka hledané slovo a spustit hledání zvládá snad každý. Většina lidí umí používat i přepínač vyhledávání celosvětově nebo jen česky. K tomu jen maličkou poznámku mezi česky hledanými stránkami nemusí být nutně vždy jen české, to stává u velmi podobných textů nebo, když tvůrce stránky chybně zadá jazyk, kterým je stránka psaná.
    Google umí částečně též jazykové korekce. To v praxi znamená hned dvě plus... Jednak např. při hledání přídavného jména kudrnatý, najde též varianty tohoto slova - tedy kudrnaté, kudrnatá, kudrnatých apod., přičemž však kudrnatý bude zobrazen výše. Hledáme-li tedy toto slovo v ženském rodu, zadáme rovnou kudrnatá. A jednak pokud se spletete a napíšete slovo špatně, Google Vám většinou nabídne správnou verzi tohoto slova.
Příklad: do vyhledávače napíšeme býlý a krom několika výsledků bude první položka: "Měli jste na mysli: bílý" (viz. obrázek). Googlem nabídnuté slovo je aktivním odkazem a tak na něj stačí kliknout bez nutnosti dalšího vyhledávání. Tato funkce je výborná hlavně v případě cizích slov a především při použití cizích jazyků, jelikož Google umí několik desítek pravopisů.
    V tomto vyhledávači (jako asi ve všech) se nerozlišují malá a velká písmena, je však lepší používat malá, jelikož některé zvláštní příkazy (viz. níže) se píší výhradně velkými. Jako asi každý vyhledávač ani Google nevyhledává přespříliš používaná (krátká) slova jako např. spojku a , předložku v nebo třeba v angličtině členy the, a, an atd. To platí pro všechny jazyky. Důvod je jednoduchý - značně by to zpomalilo vyhledávání. Taktéž nerozlišuje speciální znaky, kterých je internetu požehnaně (např. / @ ! ?). Totéž se týká interpunkce, ve vyhledávači tedy platí že pivo = pívo apod. Vyjímkou v těchto pravidlech jsou některé speciální výrazy složené ze zvláštních znaků (např. 10€, 25US$, C++ apod.). Jelikož vyhledávače hledají omezený počet slov najednou, je lepší se podobných nehledaných slov a znaků vyvarovat. Google hledá maximálně desetislové výrazy - počítáno včetně zvláštních příkazů (viz. níže).

Nahoru▲

HLEDÁNÍ VE VÝSLEDCÍCH
    Pokud se výsledků vyhledávání objeví příliš mnoho a není na prvních místech přímo požadovaná stránka, lze hledání upřesnit funkcí hledat ve výsledcích. V tom případě použijeme odkazu na spodní straně. V nové stránce pak do políčka vepíšeme upřesňující výraz a znovu vyhledáme.
Příklad: hledáme slovo tygr, na což dostaneme neuvěřitelné množství odkazů, klikneme tedy na hledat ve výsledcích a zadáme ussurijský, tím hledáme tento konkrétní druh tygra, tedy přesněji řečeno hledáme výraz ussurijský na stránkách obsahujících slovo tygr. Kdybychom zadali rovnou obě slova - tygr ussurijský, hledali bychom oba výrazy i sólo, tedy i stránky jen s tygrem i stránky jen s ussurijským. Lze to sice řešit i jinak, ale o tom níže. Pozor, pokud použijete vyhledávací políčko ve spodní části strany (nad odkazem hledání ve výsledcích), zahájíte nové hledání, nikoli hledání ve výsledcích (viz. obrázek).
    V některých případech je mnohem výhodnější vyhledávání právě za použití hledání ve výsledcích. Např. pokud hledáme více údajů vztahujících se k jedné věci, třeba chceme-li najít všechny obdobné atrakce v jednom konkrétním území...
Příklad: jedeme na dovolenou do Belgie a zajímají nás hrady. Netušíme však, kde všude se v Belgii hrady nachází. Zadáme tedy do Google slovo Belgie nebo spíše Belgium (předpokládám, že budeme hledat v angličtině, eventuelně němčině nebo francouzštině). Tím se zobrazí všechny stránky obsahující slovo Belgium (předpokládám, že i na stránkách hradu bude toto slovo např. v adrese). Dále použijeme hledání ve výsledcích a zadáme hrad, tedy castle. Tím bychom měli dostat odkazy jednak na stránky samotných hradů, ale též na různé turistické stránky pojednávající o hradech v Belgii. Experimentování s jazyky je na webu vůbec výhodné, ale o tom v jiném odstavci.

Nahoru▲

ROZŠÍŘENÉ VYHLEDÁVÁNÍ
    Jde o možnost upřesnit vyhledávání pomocí vyplnění a zatržení několika údajů v předdefinované  tabulce přímo na stránce Google (viz. obrázek vpravo, kliknutím na něj zobrazíte plnou velikost). Rozšířené vyhledávání je možné otevřít odkazem "Pokročilé vyhledávání" vedle tlačítka pro vyhledávání. (taktéž lze nastavit jazykové rozhraní apod. odkazem "Nastavení" a "Jazykové nástroje" - viz. obrázek vlevo).
    Možnost nastavení rozšířeného vyhledávání je velmi jednoduchá a není jí třeba dále popisovat. Vyplňování je velice intuitivní. Navíc jde jen o složitější a neplnohodnotnou verzi upravení zápisu dotazu, oproti způsobům, které jsou popsány na této stránce.

 

Nahoru▲

MOŽNOSTI VYHLEDANÝCH VÝSLEDKŮ
    Kromě otevření požadované stránky nabízí Google ještě 3 zajímavé možnosti. Archiv, Podobné stránky a Další výsledky domény. Jak jsem již zmínil, ne vždy musí vyhledaná stránka existovat nebo né vždy obsahuje hledaný výraz (důvod je popsán výše), neznamená to však, že si stránku definitivně nemůžeme otevřít. Právě pro tyto případy slouží odkaz Archiv. Kliknutím na něj se neotevře originální stránka, nýbrž její archivovaná podoba, kterou Google vytvořil při indexaci (tedy jakoby záloha ze serveru Google). Je to většinou stránka bez obrázků, ale alespoň texty jsou tak k většinou k mání.
    Odkaz podobné stránky pak slouží k vyhledání stránek podobného zaměření. Ne vždy sice funguje úplně podle našich představ (chyba je však na straně tvůrců webu), přesto je to občas využitelné. Například vyhledáváme-li stránky ZOO Praha a zmáčkneme potom odkaz Podobné stránky, budou vyhledány stránky jiných ZOO, ale též obdobných institucí v Praze (např. botanická zahrada).
    Další výsledky z www... - tento odkaz umožňuje vyhledat ostatní stránky toho kterého webu. V případě hojně navštěvovaných a velmi významných stránek pak jsou nabídnuty i možnosti přímých přechodů na tyto stránky (viz. obrázek vyhledávání ZOO Praha).
    Vyhledá-li Google jiný soubor než internetovou stránku, např. PDF, nabídne též zobrazení jako HTML. Konvertorem převede soubor PDF na internetovou stránku. Výsledek bude sice bez obrázků a v příšerné grafické podobě, ale pokud jde jen o zjištění nějakého údaje, stačí to a není třeba čekat než se (často datově velký) PDF soubor načte. Obdobně to platí i pro jiné soubory.
V anglické verzi pak Google zobrazuje též další možnosti jako například možnost překladu apod.

Nahoru▲

VYHLEDÁVÁNÍ VÝRAZŮ S VÍCE SLOVY (FRÁZÍ)
    Velice často nám pro hledání jedno slovo nestačí a je třeba použít slov několik nebo hledat celé fráze. To lze jednoduchým zapsáním do vyhledávacího pole, ovšem v tom případě pak budeme hledat nejen stránky obsahující všechna slova, ale i stránky, které obsahují alespoň nějaká z hledaných. Tomu lze předejít hned několika způsoby. Jeden je s použitím funkce hledání ve výsledcích (viz. výše) a několik dalších si ukážeme zde. Ještě předtím jen zopakuji, že Google hledá výrazy o maximálně deseti slovech, aby bylo hledání co možná nejúčinnější je třeba vyhnout se výrazů a symbolů, které vyhledávače nehledají (a, i, v, the, @, ? apod.). Použitím těchto slov a znaků bychom možnost zadat deset slov zbytečně snižovali, ze stejného důvodu nezdvojujeme slova (např. v názvech).
    Abychom se tedy vyhnuli vyhledávání každého slova nebo upřesnily dotaz či jeho část je potřeba vyhledávat metodou zvanou Boolean, která využívá logických operátorů a speciálních syntaxí. Tím Googlu můžeme často mnohem lépe říci, co vlastně hledáme.

Nahoru▲

OPERÁTORY
    Operátor je slovo nebo znak umístěný před hledaným slovem, který upřesňuje co v hledaných výsledcích být musí nebo naopak nesmí. Je-li operátorem slovo, pak jej píšeme vždy velkými písmeny!!! Nejběžnějšími operátory jsou AND, OR, NOT, +, -, |, ~, "",...,*. A nyní k čemu slouží a jak je používat...

AND používá se ve smyslu české spojky a. Pokud mezi jednotlivá slova vložíte operátor AND, musí se na vyhledaných stránkách nacházet každé slovo.
  Příklad: vánoční AND velikonoční AND zvyky - na tento dotaz Google vyhledá stránky, kde jsou obsaženy všechny tři výrazy a nebude vyhledávat stránky, kde je např. pouze vánoční. (pořadí výrazů na stránce může být různé a nemusí se shodovat se zadáním).
   
OR používá se ve smyslu českého nebo. Mají-li slova mezi sebou tento operátor, bude ve výsledcích jedno nebo druhé slovo.
  Příklad: medvěd hnědý OR lední - na tento dotaz Google vyhledá stránky, kde bude medvěd hnědý nebo medvěd lední, přičemž na stránce nemusí být oba. Vhodné je použít tento operátor u předmětů stejného významu a rozdílného názvu (Měsíc OR Luna, foťák OR fotoaparát atd.)
   
NOT používá se ve smyslu českého ne. Je-li před slovem tento operátor, uvedené slovo bude z hledání vyřazeno
  Příklad: kočka NOT divoká - na tento dotaz Google vyhledá stránky, kde se bude vyskytovat slovo kočka, ale vyřadí stránky se slovem divoká, tím se zvýší pravděpodobnost, že dohledáte jen kočky domácí.
   
+ operátor plus se zadává přímo před slovo bez mezery (!!!) a používá se u slov, které Google běžně vynechává, přičemž pak musí být slovo vyhledáno.
  Příklad: +v Anglii - na tento dotaz dostaneme výrazy v Anglii, bez operátoru by šlo o výrazy bez v. Zkuste schválně zadat v Anglii a +v Anglii - uvidíte rozdíl ve výsledcích vyhledávání. Tento operátor se hodí zvláště při vyhledávání názvů (třeba filmů)
   
- operátor mínus se používá podobně jako NOT - označuje tedy slovo, které nesmí být vyhledáno. Zapisuje se před slovo bez mezery (!!!).
  Příklad: koruna -česká - výsledky hledání Googlu budou stránky, kde bude koruna, ale budou chybět stránky s výrazem česká.  Pokud hledáte cokoli čeho je více druhů a přitom jeden druh Vás nezajímá, je toto ideální možnost. Pochopitelně lze omezovat i dále, v našem případě můžeme třeba ještě přidat výraz -královská, čímž zvyšujeme šanci na vyhledání korun slovenských, švédských, islandských atd.
   
| operátor svislá čára se používá podobně jako OR - jde tedy o hledání buď anebo. Zapisuje se před slovo bez mezery (!!!). Svislou čáru lze napsat kombinací kláves AltGr + W
  Příklad: americký |kanadský dolar - ve výsledcích hledání Googlu budou stránky s výrazy americký dolar nebo kanadský dolar. vhodné užití je u synonym (viz. operátor OR)
   
~ operátor vlnovka (tilda) se stejně jako + a - zadává přímo před slovo bez mezery a používá se pro vyhledání slova včetně synonym (slov stejného významu, jinak znějících). Jde o znak, který na české klávesnici chybí, přesto není třeba přepínat na anglickou nebo jinou, stačí zmáčknout klávesu Alt a s ní zároveň postupně zadat 126, tím jednoduše napíšete tildu.
  Příklad: ~luna - na takový dotaz dostaneme výsledky nejen se slovem luna, ale ale i s jeho synonymy, tedy i stránky se slovem moon. Jak je vidět v češtině toto moc nefunguje - narozdíl od angličtiny, kde je to výborné.
   
" " uvozovky před a za hledaným výrazem jsou velmi používanou a vynikající záležitostí, používají se pro slovní spojení, které má být vyhledáno v absolutně přesném znění tedy všechna slova se stejným pořadím bez jiných vložených slov.
  Příklad: "stařec a moře" - na takový dotaz dostaneme jen výsledky obsahující přesné znění, tedy stařec a moře, tím odpadají stránky, kde je pouze slovo stařec nebo pouze moře... V tomto případě se hledá i spojka a. Odpadají též výrazy s nějakým slovem navíc, nebudou tedy hledána ani spojení typu stařec a rozbouřené moře...
   
* hvězdička (krát) se používá jako zástupný symbol, který může být nahrazen jakýmkoli slovem
  Příklad: základní * škola - na tento dotaz obdržíme stránky se spojením základní devítiletá škola, základní a střední škola atd. - hvězdička bude nahrazena všemi možnými způsoby. V případě potřeby lze použít též více hvězdiček, přičemž každá se rovná jednomu slovu. V jiných prohlížečích, které neumí upravovat koncovky slov jako Google se hvězdička užívá též místo části slova (např. škol* pro hledání školy, škola, školní apod.). V Googlu toto funguje i bez hvězdičky, proto je tento příkaz neplatný.
   
... tři tečky mezi číslicemi slouží při hledání rozpětí čísel od do, při kombinaci s uvozovkami lze takto výborně dohledat např. nějaký produkt s cenou od do
  Příklad: 10...16 století - tímto příkazem budeme hledat stránky obsahující všechna čísla od 10 do 16 a stránky obsahující století, dáme-li to do uvozovek, budeme hledat stránky obsahující výrazy 10. století, 11. století atd. až po 16. století. Obdobně lze využít pro hledání něčeho v určité ceně např. pohled "5...35 kč" (na stránce bude cena od 5 do 35 Kč a též slovo pohled) nebo "pohled 5...35 kč" (na stránce bude doslovné spojení pohled nebo pohlednice a cena např. pohled 8Kč). Vzhledem k faktu, že se při hledání vynechávají tečky, čárky a podobné znaky, hledají se tak i řadové číslovky nebo cena ve tvaru 10,- Kč. Hledat lze i římské číslice. Toto vyhledávání s sebou nese jednu nepříjemnost - spousta lidí píše velké čísla tak, že odděluje tisíce mezerou nebo tečkou - Google to pak považuje za dvě čísla

    Některé operátory lze kombinovat mezi sebou nebo se slovy bez operátorů, čímž je možné dosáhnout opravdu celkem přesných výsledků. Výhodné je toto například při vyhledávání alba konkrétního interpreta, kdy se zadá jméno interpreta a do uvozovek název alba nebo písně složený z více slov, jméno interpreta může být celé též v uvozovkách (např. Brichta "Dívka s perlami ve vlasech" nebo "Aleš Brichta" "Dívka s perlami ve vlasech"). Obdobně se to týká i ostatních operátorů.

Nahoru▲

SPECIÁLNÍ SYNTAXE
    Jde o příkazy a výrazy, které upraví vyhledávání podle nějakého konkrétního zdroje vyhledávání. Tyto syntaxe se zapisují obvykle před hledané slovo s dvojtečkou a bez mezer. Nejčastější syntaxe jsou:

intitle: slouží k hledání v titulku stránky (to je nápis, který se objevuje na liště prohlížeče úplně nahoře vedle loga prohlížeče - v záhlaví okna). Nejde tedy o běžné hledání výrazu na stránce, ale pouze v titulku
  Příklad: intitle:emil - nalezne všechny stránky s názvem obsahujícím Emil, lze to kombinovat s operátory, takže je možné vyhledat třeba Emil Holub pomocí syntaxe intitle:"emil holub", jestliže to napíšete bez uvozovek, bude vyhledána stránka, kde je v titulku Emil a v textu stránky pak holub
   
allintitle: tato syntaxe slouží k hledání všech slov pouze v titulku, tedy nikoli v textu stránky
  Příklad: allintitle:emil holub - jde v podstatě o totéž jako předešlý uvedený příkaz s uvozovkami (intitle:"emil holub" = allintitle:emil holub)
   
intext: omezuje hledání na obyčejný text stránky, ignorují se tedy titulky stránky a též veškeré odkazy (!!!)
  Příklad: intext:emil holub - najde v textech stránek slova Emil a holub, pokud to bude v uvozovkách, pak najde pouze Emil Holub. Jestliže bude někde jméno Emil Holub jako odkaz na stránku o tomto cestovateli, bude tento odkaz při hledání ignorován, stejně jako název stránky, název obrázku atd.
   
inanchor: narozdíl od předešlé syntaxe bude toto vyhledávání pouze v odkazech
  Příklad: inanchor:emil holub - najde stránky s odkazy obsahujícími slova Emil a holub nebo Emil Holub, pokud to bude v uvozovkách. Nemusí jít přímo o textový odkaz se stejným názvem - hledá se ve slovech použitých v hypertextových odkazech (mezi tagy <a>). Tedy odkaz může být v textu zapsán třeba jako více o tomto cestovateli a bude směřovat na stránku www..../cestovatel_emil_holub.htm.
   
link: slouží k vyhledání internetové adresy na cizích stránkách
  Příklad: link:www.zoochleby.cz - najde stránky odkazující přímým odkazem na stránky ZOO Chleby. Nutno říci, že toto hledání není až tak plnohodnotné, protože vyhledává jen odkazy, které jsou zapsány ve tvaru www.zoochleby.cz,. vynechává tedy nápis ZOO Chleby s hypertextovým odkazem ve stejném znění
   
site: velmi užívaná syntaxe omezující vyhledávání na určitou doménu
  Příklad: klokan site:romanhynek.cz - tímto příkazem vyhledáte slovo klokan na tomto webu, omezení lze rozšířit třeba na stránky s českou doménou (zapisuje se: klokan site:cz nebo klokan site:.cz)
   
inurl: syntaxe podobná předešlé - hledá však na konkrétní stránce nižší úrovně, vhodné používat na webech se složitou strukturou
  Příklad: klokan inurl:kresleni - vyhledá slovo klokan v částech webu označených jako kresleni - je však nutné znát název části webu a nepoužívat diakritiku, protože ta v adresách stránek nemá co dělat. Hledání lze upřesnit třeba příkazem klokan inurl:romanhynek kresleni, čímž bude vyhledáno slovo klokan na adrese romanhynek se slovem kresleni kdekoli ve stránce. Ještě lépší je kombinace posledních dvou syntaxí tedy klokan site:romanhynek.cz inurl:kresleni - to najde jen klokana na těchto stránkách a navíc jen v části kreslení (nevyhledá tedy např. slovo klokan použité zde
   
allinurl: velmi podobná syntaxe předešlé, rozdíl mezi nimi je obdobný jako rozdíl mezi intitle: a allintile: (viz.)
  Příklad: allinurl:romanhynek kresleni - jde jen o trochu jinou obdobu předešlého, všechna slova se vyhledávají jen v adresách stránek
   
filetype: výborná syntaxe vyhledávající určité typy souborů - pro vyhledávání souborů, které Google podporuje (pdf, ps, doc, xls apod.) je to skvělé, pro vyhledávání souborů, které nepodporuje (to jsou vesměs ty, které nejdou zobrazovat v prohlížeči - mp3, avi atd.) je to naopak nepoužitelné
  Příklad: filetype:pdf pf2007 - vyhledají se pdf soubory, které jsou buď přímo "PéeFkami" nebo v jejíchž textu je název PF2007
   
related: trochu zbytečná syntaxe, která vyhledává totéž jako odkaz podobné stránky (viz. odstavec Možnosti vyhledaných výsledků)
   
info: méně používaná syntaxe k zobrazení informacích o doméně
  Příklad: info:romanhynek.cz - vyhledávač zobrazí odkaz na úvodní stranu webu, a možnosti zobrazení stránek z archivu Google, podobných stránek, všech stránek domény, stránky, které obsahují název této doménu a stránky, které na doménu odkazují
   
cache: další zbytečná syntaxe, která činí totéž, co odkaz Archiv (viz. odstavec Možnosti vyhledaných výsledků)
   
define: syntaxe vyhledávající pouze definice slov
  Příklad: define:socialism - vyhledá definici socialismu. Syntaxe je velice dobře použitelná v angličtině a naopak v češtině nenajde naprosto nic, což si myslím, že se časem změní
   
numrange: de facto nepříliš použitelná syntaxe hledající čísla v rozmezí od do
  Příklad: hlavní numrange:10-30 - vyhledá stránky na nichž je výraz hlavní a též číslo mezi 10 a 30. Tím se zvýší pravděpodobnost hledání adresy ulice hlavní s čp mezi 10 a 30, ovšem najdou se též všechny slova hlavní a všechna číslo od 10 do 30

    Některé syntaxe lze kombinovat u jiných to způsobí spíše problém. Možná a leckdy výhodná je též kombinace s operátory (zvláště pak s uvozovkami). Existují ještě i další syntaxe, ty ovšem již asi sotva najdou nějaké velké uplatnění - ve výpisu jsou ty nejdůležitější.

Nahoru▲

SPECIÁLNÍ SLOVA
    Vyhledání některých konkrétních věcí (definice, počasí aj.) je usnadněno použitím zvláštních slov. je to velmi jednoduché do vyhledávacího řádku se napíše jednak "zvláštní slovo" a jednak předmět vyhledávání. Tím se sice uskuteční běžné vyhledání, ale na prvním řádku bude konkrétní hledaný údaj (většinou doplněný ikonou nebo graficky ztvárněný). Bohužel jsou tato slova většinou přístupná jen v anglické verzi (tedy na www.google.com), lze však předpokládat či doufat, že jednou budou alespoň některé přístupné i ve verzi české, proto zde vypíšu alespoň základní slova:

define eye hledá definice - bohužel české výrazy to moc neumí, v angličtině je to lepší, ale funguje i v české verzi (anglické výrazy)
     
population of Czech republic vyhledá počet obyvatel té které země, název země musí být v angličtině. Tato funkce funguje pouze v google.com
     
weather Praha vyhledá aktuální počasí města, název města je možné zapsat i v originále (v tomto případě tedy česky), přesto tato funkce jde jen na google.com
Nahoru▲

SAFESEARCH
    Slovo zvláštního významu, přesto poněkud odlišné než v předchozím případě (a funguje ve všech jazykových verzích). Napíšete-li toto slovo před hledaný výraz, Google odfiltruje (nezobrazí) výsledky s "dospělým" obsahem. To se týká jak vyhledávání slov, tak obrázků apod. a mělo by fungovat při vyhledávání výrazů nejen v angličtině, ale i v ostatních jazycích - tedy včetně češtiny. 
Příklad: safesearch sex - budou vyhledány stránky, obrázky nebo podobně, ovšem jen s obsahem vhodným i pro nedospělé (sex v angličtině znamená též pohlaví - tedy muž nebo žena). Pochopitelně to funguje i vulgárních výrazů nebo dvousmyslných slov. Na druhé straně dlužno říci, že často nenaleznete vůbec nic - ani neškodné odkazy.

Nahoru▲

KALKULAČKA A KONVERTOR
    Ne každý ví, že Google funguje též jako kalkulačka nebo konvertor (převodník). Použití je jednoduché stačí do vyhledávacího pole napsat příklad nebo co má být převedeno a Google už se sám postará. Zajímavá je též kombinace obojího. Tato mocná zbraň Googlu by sama o sobě vydala na samostatnou kapitolu, tak se raději budu snažit text zkrátit.
 

sčítání, odčítání, násobení a dělení k těmto výpočtům se používají standardní znaménka (+ - * /). Příklady mohou být absolutně jednoduché, tedy operace mezi dvěma čísly nebo složitější operace (i různé) mezi více čísly. Stejně jako v matematice může jít i o dlouhé příklady se zápornými čísly. Pokud jeden příklad obsahuje sčítání nebo odčítání i násobení nebo dělení a taktéž u přičítání záporných čísel, používáme závorky. Pravidla i zápis jsou absolutně stejné jako v matematice. (nemluvím o rozdílu, že místo krát, tedy tečky uprostřed je použita hvězdička a místo děleno tedy, dvojtečky se užívá lomítko)

  Příklady: 32+45 jednoduché sčítání, 96-23 jednoduché odčítání, 7*13 jednoduché násobení, 69/3 jednoduché dělení, 5+(-3) sčítání se záporným číslem, 2*(-3) násobení se záporným číslem, 5+21*3 nebo (5+21)*3 složitější příklady (každý s jiným výsledkem), (5+(-2))*3 složitější příklad se záporným číslem, (5+8)*(9-3)-((20+(-3))/(-2+7)) velmi složitý dlouhý příklad. Pokud napíšete závorky špatně, Google Vás většinou upozorní na chybu.
     
procenta zadávají se symbolem pro procento (%) a anglickým výrazem of (= z)
  Příklad: 10% of 253 tedy deset procent z 253
     
zbytek po dělení stejně jako v předchozím případě se používá znak pro procenta, ovšem bez předložky of, jde o vypočítání nejmenšího možného zbytku při "nějakém" dělení
  Příklad: 9%3 výsledek bude 0 (protože 3x3=9 a zbytek 0), 9%4 výsledek bude 1 (2x4=8 a zbytek 1), 13%15 výsledek 13 (0x15=0 a zbytek 13)
     
mocnina k zadávání mocnin slouží znak tzv. vokáň (^) - též stříška nebo obrácený háček. Napsat jej je na české klávesnici trochu složitější, ale ne zase tolik. Lze toho dosáhnout podržením pravého Altu (Alt Gr) a klávesy 3 na písmenné (!) klávesnici a po uvolnění kláves ještě mezerník.
  Příklad: 3^2 znamená 32, tedy 3 na druhou, 8^5 je 85, tedy osm na pátou
     
druhá odmocnina k výpočtu druhé odmocniny slouží zkratka sqrt a závorky
  Příklad: sqrt(9) znamená , tedy odmocnina z devíti, lze to zapsat i s mezerou a dokonce i s mezerou bez závorky - bude to fungoavt, ale není to správně
     
n-tá odmocnina v tomto případě je třeba použít anglická slůvka root of a prvního čísla též anglickou řadovou koncovku, tu však není úplně nutné znát, protože Google je nerozlišuje, čili je možné použít jakoukoli (st, nd, rd, th)
  Příklad: 3rd root of 8 znamená, tedy třetí odmocnina z osmi
     
kombinace k této matematické operaci slouží příkaz choose
  Příklad: 4 choose 2 znamená dvojkombinace ze čtyř prvků (výsledek je šest - jestlliže máme prvky A B C a D, pak jsou dvojkombinace AB AC AD BC BD CD), 4 choose 3 značí trojkombinace ze čtyž prvků (výsledek je čtyři - ABC ABD ACD BCD)
     
základní goniometrické funkce používají ze zkratky nebo celé anglické názvy funkcí - sin (nebo sine), cos (nebo cosine), tan (nebo tangent) a cotan (ctan nebo cotangent), po tomto údaji následuje číslo v závorce, zadáváme-li stupně, musí být za číslem uvedeno toto slovo v angličtině (degree nebo degrees)
  Příklad: sin (30 degrees) tedy sinus 30°; obdobně se užívá i dalších funkcí dle potřeby a matematických zvyklostí, tzn. sinus (protilehlá odvěsna / přepona), kosinus (přilehlá odvěsna / přepona), tangens (odvěsna protilehlá / přilehlá nebo též sin/cos) a kotangens (odvěsna přilehlá / protilehlá nebo též cos/sin)
     
další goniometrické funkce použití je naprosto stejné jako v předchozím případě, přičemž se užívá sec (nebo secant) a csc (nebo cosecant)
  Příklad: secant (30 degrees) tedy sekans 30°, matematicky platí že sekans (přepona / odvěsna přilehlá nebo 1/cos) a kosekans a (přepona / odvěsna protilehlá nebo 1/sin), staré nepožívané funkce Google nepočítá (chord, versin, haversin, exsecans, exkosekans atd.)
     
cyklometrické funkce co se zadávání týče, jde o totéž jako v předchozích dvou případech, zadávají se termíny arkus sinus (asin, arcsin nebo arcsine), arkus kosinus (acos, arccos nebo arccosinus) arkus tangens (atan, arctan nebo arctangent), arkus kotangens (jen arccotangent)
     
hyperbolické funkce opět totéž jako v předchozích případech, zadávají se termíny hyperbolický sinus (sinh nebo hyperbolic sine), hyperbolický kosinus (cosh nebo hyperbolic cosine), hyperbolický tangens (tanh nebo hyperbolic tangent) hyperbolický kotangens nefunguje
     
logaritmy apod. zadává se pomocí zkratek či anglických názvů s číslem v závorce - logaritmus (log nebo logarithm), přirozený logaritmus (ln, natural log nebo natural logarithm), binární logaritmus (lg), "antilogaritmus" (exp)
     
faktoriál faktoriál se zadává stejně jako v matematice tzn. číslo s vykřičníkem (!) např. 5!, tedy 5 faktoriál
     
"nedesítkové" soustavy Google počítá též v šestnáctkové, osmičkové nebo dvojkové soustavě, v tom případě se před číslo zadává označení 0x (nula iks - šestnáctková s.), 0o (nula ó - osmičková s.) nebo 0b (nula bé - dvojková s.) např. 0b1100101
     
hodnoty, konstanty apod. krom matematických operací zná Google též bezpočet nejrůznějších hodnot a konstant. Je jich tolik, že je ani neznám všechny nebo netuším k čemu slouží, chce to zkoušet a hledat. Jsou to například: Ludolfovo číslo (pi), rychlost světla (c nebo the speed of light),  elementární náboj (e), Boltzmannova konstanta (k nebo Boltzmann constant), Planckova konstanta (h nebo Planck constant), jednotka rack - výška počítačové skříně (U nebo rack unit), gravitační konstanta (G nebo gravitational constant), Avogadrovo číslo (Avogadro number), Avogadrova konstanta (Avogadro constant), Rydbergova konstanta (Rydberg constant), Faradayova konstanta (Faraday constant), kvantum el. vodivosti (conductance quantum), Eulerovo číslo (Euler constant), Stefan-Bolzmannova konstanta (Stefan-Boltzmann constant), molární plynová konstanta (the molar gas constant), kvantum magnetického toku (magnetic flux quantum), permitivita vakua (permittivity of free space, electric constant, e_0 nebo epsilon_0), permeabilita vakua (permeability of free space, the magnetic constant nebo mu_0), atomová hmostnostní jednotka (atomic mass constant nebo m_u), hmotnost protonu (proton mass nebo m_p), hmotnost elektronu (electron mass, m_electron nebo m_e), elementární náboj (elementary charge), rychlost zvuku na hladině moře (speed of sound at sea level nebo jen speed of sound), zemská gravitace (gravity on earth nebo g_earth), konstanta jemné struktury (fine-structure constant). V některých případech lze zápis malinko pozměnit např. vypuštěním the nebo bývá totéž jméno v 1.p jako s jméno s přivlastňovací koncovkou (např. Planck = Plancks = Planck's), v jiných případech (hlavně u zkratek) se striktně rozlišují i malá a velká písmena.
     
Astronomické údaje jde v podstatě o trochu specifické pokračování předešlého - obecné hodnoty - astronomická jednotka (AU nebo astronomical unit), světelný rok (light year), lze zjišťovat poloměry a hmotnosti vesmírných těles.poloměr se zadává ve tvaru radius of anglický název planety (sun, moon, earth, mercury, venus, mars, jupiter, saturn, uranus, pluto) nedo r_anglický název planety, hmotnost pak ve tvaru mass of anglický název nebo m_anglický název
     
neznámé veličiny existuje několik pro mě naprosto neznámých údajů jako např. the golden ratio (též phi), the answer to life the universe and everything nebo once in a blue moon

    Krom výše uvedených příkladů též Google počítá v římských číslicích (např. MCDI + LII) většinou nutno psát velkými písmeny) nebo v číslicích psaných (anglicky) slovem (např. two plus ten) - výsledky jsou pak ve stejném tvaru tj. římsky, resp. slovem. To lze pochopitelně též libovolně převádět mezi sebou stačí za číslo napsat in roman (pro převod na římské číslice) in arabic (pro převod na normální číslice) in words nebo in english (pro převod na text). Obdobně lze převádět do nedesítkových soustav zápisem in binary (dvojková), in octal (osmičková), in hexadecimal (šestnáctková) nebo zpět do desítkové - in decimal.

    Google též převádí všechno možné od délky, hmotnosti, času přes převod mezi metrickými a anglosaskými veličinami až po převod peněz. Možností všemožných převodů je tolik, že se omezím jen na příklady... De facto vše se převádí pomocí anglické předložky in a zkratek nebo názvů (mezinárodních nebo anglických).
Příklad: 10 km in m (taktéž 10 kilometers in meters nebo kombinace údajů) - tedy kolik je 10 km v m; 15 t in kg; 2 hours in minutes; 2 years in sec; 120km/h in m/s; 45 mi in km; 3 ha in acre; 13 dm in inches; 6 l in gallon; 1 mach 3 in km/h (obráceně to nefunguje); 16 kg in ounces; 2 Pa in mbar; 36 c in kelvin (36°C v °K); 85 c in f  (85°C v °F); 1200 J in cal; 13 GW in W; 3 lm in cd; 3 A in milliampere; 2 GHz in Hz; 3 Gb in kb; 2 radian in degree; 2 mole in millimole...

    Nemá smysl vypisovat všechny veličiny a jednotky - Google zvládá skoro všechno, jen je třeba zadávat v angličtině, proto vypíšu alespoň běžné "nemetrické" míry: palec (inch), stopa (foot), míle (mile), námořní míle (nautical mile), libra (pound), unce (ounce), pinta (pint), britský galon (UK gallon), americký galon (US gallon), stupeň (degree). Jinak lze počítat i s poměrně neobvyklými jednotkami jako milénium, dekáda, lunárná cyklus, siderický den, pika bod, maratón, světelný den, světelná sekunda, karát, zemská hmotnost, sluneční hmotnost, atomová hmotnost. Podporované jsou též jednotky méně běžných veličin jako pascal, bar, torr, atmosféra, joule, calorie, elektronvolt, koňská síla (hp), lumen, candela, lux, ampér, volt, ohm, coulomb, farad, henry, siemens, weber, tesla, sievert, gray, bit, bajt a nespočet dalších.

    Nižší nebo vyšší jednotky než základní se zadávají pomocí předpon yotta, zetta, exa, peta, tera, giga, mega, kilo, hecto, deca, deci, centi, milli, micro, nano, pico, femto, atto, zepto, yocto, lze tedy převádět i absolutně nepoužívané jednotky jako např. yottametr na yoctometry. Ve slovních tvarech čísel jsou pak užity předpony million, billion, trillion, quadrillion, quintillion, sextillion, septillion, octillion, nonillion, decillion, undecillion, duodecillion, tredecillion, quattuordecillion, quindecillion, sexdecillion, septendecillion, octodecillion, novemdecillion, vigintillion.

    Aby to nebylo vše je možné v Google přepočítávat kurz měn k tomu stačí opět předložka in a anglický název země či měny nebo kód měny. Zapsáním samostatného údaje se automaticky zobrazí kurz k americkému dolaru. Pokud použijeme in a druhou měnu, bude kurz mezi těmito dvěma, přičemž není nutné užívat 1 CZK, ale je možné přepočítávat třeba aktuální cenu něčeho, čili třeba 568 rublů na koruny...
Příklad: CZK - zobrazí se kurz 1 Kč = x US$, 125 CZK in USD - přepočítá 125 Kč na americké dolary, namísto kódu lze použít též univerzální money nebo currecy např. 658 czech money in brazil currency - čímž zjistíme, kolik je 658 Kč v brazilských realů. V tomto případě však nelze napsat slovo ve tvaru Brazílie, nýbrž brazilský. Použít jde též Czech koruna stejně jako Czech crown.

    Výborná je nakonec i kombinace obyčejné kalkulačky, převodu jednotek a přepočtu měny, kterou lze stejně jako obrovské množství jiných kombinací využít.
Příklad: řekněme, že nás zajímá cena litru nafty v Británii v Kč, jenže máme k dispozici jen údaj v librách a ještě za galon... je-li cena např. 5 liber, pak stačí zapsat 5 GBP per UK gallon in CZK per l - tím zjistíme cenu za litr v Kč.

Nahoru▲

SPECIFICKÉ VYHLEDÁVACÍ STRÁNKY
    Specifickým vyhledáváním mám na mysli vyhledávání konkrétních specifických záležitostí většinou pomocí speciálních vyhledávacích stránek Google - například vyhledávání obrázků, map, hudby atd. Vyhledávání obrázků je absolutně jednoduché - stačí odkazem nad vyhledávacím polem přepnout do módu vyhledávání obrázků a ty pak běžným způsobem vyhledat, přičemž lze v rozbalovacím seznamu vybrat i z možností různých velikostí obrázků (viz. obrázek).
    Jak již bylo řečeno, tento způsob vyhledávání se děje na stránkách s jinou adresou, drtivá většina těchto "zvláštních" stránek však není přímo přístupná z hlavní strany Google a jelikož jde převážně o vyhledávání v anglickém originálu (čili na doméně com), bývají nám často tyto možnosti utajené. Přitom ovšem nepochybuji, že existuje nemalý počet Čechů, které by rádi vyhledávali například jen určité video... Kolik z nich však tuší, že Google nabízí speciální stránku pro vyhledávání výhradně mezi soubory s videem (navíc s náhledy jednotlivých videí).  Abych tento handicap částečně potlačil, napíšu zde několik ze zajímavých typů vyhledávání - tedy odkazy na specifické vyhledávací stránky tak jak platí dnes (předpokládám, že se budou neustále měnit - přibývat, ubývat atd.).

http://images.google.cz
vyhledávání obrázků (též odkaz obrázky nad vyhledávacím polem)
 
http://groups.google.cz
vyhledávání v diskuzních fórech (též odkaz skupiny nad vyhledávacím polem)
 
http://news.google.cz
vyhledávání zpráv (též odkaz nad vyhledávacím polem)
 
http://www.google.cz/dirhp
vyhledání podle kategorií, např. hry, sporty, státy atd. (též odkaz nad vyhledávacím polem)
 
http://www.google.com/musicsearch?q
vyhledávání hudebních výrazů (českých to moc nevyhledá, s cizími je to lepší), zkuste zadat třeba ABBA, dostanete zvlášť odkazy na interprety, alba i písně
 
http://video.google.com
vyhledávání videa s náhledy i možností přehrávání
 
http://www.google.cz/movies?hl=cs&q
vyhledávání filmů a filmových recenzí, čeština a české filmy nějak chybí, ovšem americká provenience je zastoupena velice hojně
 
http://picasaweb.google.com/lh/searchbrowse?q
vyhledávání fotografií (od vyhledávání obrázků se liší vyhledáváním v uživatelských fotogaleriích)
 
http://maps.google.com/maps?hl=cs
vyhledávání v mapách, úžasná záležitost - hledání měst, ulic, firem, zobrazení odkazů, mapy ve třech různých zobrazeních (obyčejná, terénní, satelitní)
 
http://www.google.com/mars/
spíše jen taková perlička - vyhledávání v mapě Marsu
 
http://www.google.com/blogsearch?hl=cs
hledání na stránkách zvaných blogy, vhodné např. pro vyhledávání odkazů na Rapidshare, Megaupload atd.
 
http://books.google.com
vyhledávání knižních titulů se spoustou informací
 
http://finance.google.com/finance?q
vyhledávání v oblasti finančnictví, burzy nebo vývoj kurzů není pro většinu z nás důležitý, ale zadáte li czk nebo czech koruna, otevře se Vám stránka s možností přepočtu korun do cca padesáti jiných měn
 
http://www.google.com/codesearch?q
vyhledávání speciálních kódů (netuším k čemu je to dobré, ale snad se někdo vyzná)
 
http://www.google.com/trends?q
stránky porovnávající vždy dvě varianty něčeho (nevím, jak moc je to použitelné)
 
http://scholar.google.com/schhp?hl=cs
vyhledávání citací, článků, prací atd. velkých učenců, vědců apod.
 
http://translate.google.com/translate_t
slovníky a překlady slov, textů nebo celých stránek (angličtina, němčina, francouzština, holandština, italština, španělština, portugalština, ruština, řeština, arabština, japonština, korejština, tradiční čínština, zjednodušená čínština)
 
http://www.google.com/webhp?hl=en&esrch=RefinementBarLhsGradientPreview&btnG
vyhledávání běžným způsobem, u výsledků však přibudou možnosti zobrazení výsledků pouze jako obrázků, videa, map, zpráv atd.

    Veškeré stránky disponují i několika dalšími volbami a triky, ale k tomu už tady skutečně není prostor. Krom zmíněných stránek je obdobných možností o něco více, avšak ty mi již nepřijdou příliš zajímavé či použitelné (např. telefonní čísla v USA nebo aktuální poloha amerických taxíků...). Lze předpokládat, že budou vyhledávací stránky ubývat a především přibývat nové a řekl bych, že bude též přibývat českých verzí a možností přímého přechodu z hlavních stránek. Chce to asi trošku vydržet, přece jen má Google své oficiální zastoupení v ČR teprve od roku 2006.

Nahoru▲

VYŠŠÍ DÍVČÍ ANEB NEBOJTE SE JAZYKŮ
    Naprostou většinu lidí ve vyhledávání čehokoli odradí cizí jazyk a to ať  již jde o běžné relativně srozumitelné jazyky. Angličtina, němčina aj. odradí všechny neanglicky a neněmecky mluvící. Stejné nebo o něco horší je to s  nelatinkovými, ale písmenkovými jazyky - ruština, řečtina apod. No a "obrázkové" písmo, to otráví všechny ostatní. Také raději čtu v mateřském jazyce, jenže ne všechny údaje jsou v češtině dostupné.
    Pokud dohledáváte nějaké textové údaje, určitě si na čínských stránkách moc nepřečtete, to ovšem neznamená, že jsou čínské stránky nepoužitelné... Nehodí se pro čtení jako takové, ale často se dohledávají jen jednoduché údaje např. matematický vzorec, datum státního svátku, rok založení nějaké instituce, adresu, telefon atd. To jsou všechno údaje, které dohledat často lze. Jistěže dáte přednost stránkám českým nebo alespoň srozumitelnějším, ovšem pokud vyhledávač najde jen několik málo odkazů a z toho bude některý v čínštině, klidně tu stránku otevřete. Může se stát, že zrovna hledaný údaj bude v latince (vzorec, adresa...) a pokud ne, lze stránku otevřít např. ve FireFoxu, kde (pokud si stáhnete nějaký překládací plug-in) můžete přeložit celou čínskou stránku třeba do srozumitelnější angličtiny nebo němčiny. Překlad určitě nebude ideální, ale k tomu aby jste se dopátrali např. slova phone to bohatě stačí. A pokud je problém i anglické slůvko, pak se dá velmi dobře využít slovník na Seznamu. Jen si dovolím maličkou poznámku - nikdy se nesnažte překládat do češtiny! Češtinu umí na internetu akorát Inter Tran, což je něco absolutně katastrofálního - ve výsledku se není možné vyznat. To se týká ovšem všech překladů Inter Tranu. Je to trochu škoda, protože právě tento překladač disponuje bezkonkurenčně největším počtem jazyků (výsledek je ovšem ve všech obdobný).
    Ještě jednodušší je, hledáte-li obrázek - tam je absolutně jedno v jakém jazyce - chce to jen znát hledané slovo v té které řeči. Lze využít opět slovník Seznamu nebo v případě exotických jazyků využít obdobné služby (jako Seznam) na nějakých národních stránkách. Snad v každém jazyce funguje nějaký slovník minimálně do angličtiny. Stačí tedy slovo přeložit do AJ, pak vyhledat nějaký slovník řekněme třeba na thajských stránkách, zadat anglický výraz a nechat přeložit do thajštiny. Taková písmenka nejsme schopni ani napsat, takže je zkopírujeme do schránky, vložíme do vyhledávacího pole Goole a standardním postupem vyhledáme obrázky. Není třeba rozumět tomu, co se pod nimi píše, chce to jen poznat, zda jde o obrázek jaký jsme hledali.
    A že to nejde u odborných výrazů...? Omyl, i tady je cesta... Sám to občas používám a opravdu to není až tak složité. Uvedu příklad, který jsem si nevymyslel...
Příklad: Když kreslím nějaké obrázky, potřebuji k tomu fotku s velkými rozměry a pokud možno ve vysokém rozlišení. Asi před půl rokem jsem měl narychlo nakreslit gibony žlutolící. Bylo to tak rychlé, že nezbylo než hledat obrázky na netu.Těch je tam sice nepřeberné množství, ale žádný použitelný jsem neanšel. Buď byly malé, nebo příšerné fotky anebo, když už byly velké byl ten gibon jen maličkou opičkou uprostřed velkého obrázku... Prostě nic... Na internetu jsem si tedy za pomoci latinského názvu vyhledal anglické a německé jméno a zkoušel to v těchto jazycích - výsledek byl však stejný. (mimochodem podobně lze dohledat i jiné odborné termíny - pomocí nějakého latinského nebo mezinárodního najít anglické stránky a z nich vylovit to hledané slovo).
    Já jsem opakoval tento postup ještě v ruštině, španělštině a francouzštině, ale pořád nic, co by mě uspokojilo. Nakonec jsem dostal spásný nápad - tento gibon žije v jv. Asii, takže vyzkouším asijská písma jedno po druhém. Názvy bych jen těžko hledal na internetu jako třeba francouzské, protože bych v záplavě japonských textů nebyl schopen zjistit co je název zvířete, proto jsem použil Wikipedii (mimochodem další postup, který se hodí i v jiných případech). Wikipedia je skutečně velice obsáhlá encyklopedie a v tomto případě je její výhodou, že jednak existuje v neuvěřitelném množství jazyků a jednak jsou ve spoustě článků napsány i originály (když třeba vyhledáte heslo Gruzie, předpokládám, že tam bude název země i v gruzínštině, totéž platí i o většině odborných výrazů, kde u češtiny bývá uveden též anglický výraz). Ale zpět - u těchto gibonů se používají hned dvě rodová jméno (jedno nebo druhé) - hylobates nebo nomascus, zadal jsem tedy do Googlu postupně hesla hylobates  inurl:wikipedia a nomascus inurl:wikipedia na ty dotazy jsem obdržel velké množství výsledků z Wikipedie. V jakém jazyce stránky jsou lze odvodit z adresy, protože adresy Wikipedie jsou ve tvaru: národní zkratka.wikipedia.org/... (tedy např. cs.wikipedia.org nebo en.wikipedia.org atd.). Já jsem obdržel odkazy na en, nl, it, es, eo, cs, fr, de, da, pl, li, ca, hu, ms, no, id, fi, sk, vi, ru atd. Bylo by možné zadat též konkrétnější dotazy ve tvaru "hylobates gabriellae" inurl:wikipedia a "nomascus gabriellae" inurl:wikipedia, ale nebylo třeba. Opravdu jich byly desítky. Krom toho též na stránky s asijským složitým obrázkovým písmem ja (Japonsko), th (Thajsko), ko (Korea) a zh (Čína). Otevřel jsem postupně všechny stránky aniž bych se v nich vyznal a aniž by to byly právě ty které bych potřeboval. Jediné srozumitelné byly latinské názvy, jenže vedle nich většinou nějaký aktivní odkaz v obrázkovém písmu. Tím způsobem jsem se přes řády a čeledi doklikal až k rodům, kde byly vypsané jednotlivé druhy i s latinskými názvy. Thajština nebyla napsaná, stránka byla prázdná (to se stává ve všech jazycích - jsou hesla, která nejsou zpracována, přestože je k nim přiřazena prázdná stránka). V korejštině jsem skončil u rodů, stránka tohoto gibona neexistovala. V ostatních dvou jazycích jsem uspěl. Gibon žlutolící v japonštině se řekne キホオテナガザル, jenže obrázky žádné. O to příjemnější byly stránky čínské - jakmile jsem do vyhledávače zadal 黄颊长臂猿 (tedy gibon žlutolící v čínštině), bylo z čeho vybírat. Vyhledávač objevil okolo 250 obrázků. Ne všechny sice byli giboni, ale přesto jich bylo dost. Vybral jsem si hned dva, které sice nebyly největší, ale ani malé a s poměrně vysokým rozlišením. Pro mně to sice nebylo úplně to nejlepší, ale dostačující.
   Opravdu to někdy jde i s takovými písmy, chce to se nebát a přemýšlet. No a pochopitelně dobře formulovat dotaz ve vyhledávači... kdybych býval věděl, že najdu na čínských stránkách, mohl být dotaz ve tvaru "nomascus gabriellae" inurl:zh.wikipedia, to však dopředu člověk neví a od toho se tomu říká vyhledávání...  

Nahoru▲

Poslední úprava stránek: 12. března 2011