|
PC |
|
NOVINKY NA GOOGLE CZ 2008
Google je s obrovským náskokem celosvětově nejvyužívanějším internetovým
vyhledavačem. Celosvětově však neznamená naprosto všude, ale na celém světě
celkem... To je celkem důležitý fakt, jelikož právě u nás není jeho pozice na
špici. U nás s přehledem vítězí Seznam. S touto situací se ovšem Google rozhodl
něco dělat a přišel s balíkem novinek, které by měli přetáhnout uživatele. V
některých případech jde o naprosto převratné záležitosti, které nemají druhou
obdobu a především ty dvě největší jsou bombastické...
Informace o těchto novinkách se tak nějak ztrácí a málo kdo o
nich vůbec ví. Komukoliv jsem o nich řekl, byl nadšen a v podstatě ihned začal
alespoň něco využívat. Proto mi nedá, abych zde neuvedl alespoň pár stručných
informací... Začnu těmi méně podstatnými až se dostanu k naprostým bombám...
POČEŠTĚNĚ ROZHRANÍ
Jakmile otevřete hlavní stranu (www.google.cz),
okamžitě si všimnete nových vyhledávacích možností v češtině.
Je to obdoba
anglického originálu (www.google.com), která
je vedle překladu našemu prostředí i mírně uzpůsobena...
ZPRÁVY: fungují už sice nějaký čas, ale tentokrát již plně
v češtině. Jde o vyhledávání ve zprávách (jen ze zpravodajských
zdrojů) z domova i ze světa řazené do jednotlivých kategorií (domov, svět,
ekonomika, sport...). Stránku lze dále upravovat - v každé sekci je možné
navolit počet zobrazených zpráv na hlavní straně a též edici zpráv (odkud zprávy
jsou). K dispozici je též podrobné pokročilé vyhledávání. Překliknutím na jinou
zemi z rozevíracího seznamu v horní části stránky lze rychle zobrazit veškeré
zprávy té které země (v originálním jazyce). Na zprávy lze přejít kliknutím na
odkaz vlevo nahoře nebo přímo na adresu
http://news.google.cz.
READER: možnost hlídání novinek na definovaných oblíbených
stránkách - není třeba otvírat veškeré stránky, aby jste zjistili, zda je někde
něco nového, stačí zadat oblíbené stránky a veškeré novinky (ze všech
definovaných stránek) se objeví na jedné jediné. Přejít lze odkazem vlevo nahoře
(v roletce "další ▼").
GMAIL: mail od Googlu není sice až takovou novinkou, ale
zdá se, že se o něm moc neví... E-mailovou adresu zdarma poskytuje dneska kde
kdo, přesto se u nás používají především adresy Seznamu (seznam, email, post,
stream, firmy, spoluzaci), přitom nikdo nenabízí to co Google. V čm jsou tedy
jeho výhody? Především určitě ve volném prostoru - je ho tolik, že není třeba
mazat zprávy, schránka se jednoduše nezahltí. Krom i jinde běžných funkcí umí
Gmail, jak je Googlu vlastní, efektně vyhledávat ve zprávách. Veškeré zprávy se
seskupují do skupin (zprávy + odpovědi), e-mail je provázaný s chatem nebo
přístupem přes mobilní telefon. Zprávy lze označovat štítky a hvězdičkami pro
lepší orientaci (tím se jedna zpráva neomezuje jen na jednu složku)... Je toho
dost, proč Gmail stojí za zvážení.
DALŠÍ RUBRIKY: vedle již známého vyhledávání obrázků
a skupin (nyní plně v češtině) je možnost sdílení fotografií nebo dokumentů
(roletka "další ▼"), vyhledávání ve skupinách nebo použití kalendáře.
MAPY
Jistě, mapy fungují i na Seznamu (www.mapy.cz)
a nutno říci, že velice dobře.
Mapy Googlu byly vždycky výborné, nyní jsou však
navíc kompletně v češtině - tzn. nejen zobrazení a vyhledávání, ale i české prostředí...
Na rozdíl od Seznamu a spousty dalších má Google jednu podstatnou výhodu -
neomezuje se na jednu zemi, ale pokrývá celý svět, tedy obrazem, adresy a
firmy jsou k dispozici jen u podporovaných zemí, těch je naštěstí dost.
Mapy Google nyní
vyhledávají stejně jako Seznam i české ulice nebo firmy. Stejným způsobem se
zobrazují i základní informace a internetové odkazy - vlevo coby psaná informace
nebo po kliknutí přímo v mapě jakožto "bublinka", kterou lze zvětšit (kliknutím
na "další informace >>" nebo na plus vpravo nahoře) a zobrazit tak podrobnější popis, detailní mapku,
fotografie, recenze, video (je-li to k dispozici).
Přímo z bublinky lze plánovat
trasu, vyhledat další cíle v okolí, ukládat mapu nebo přidat recenzi.
Na výběr je vedle základní
mapy též mapa satelitní nebo terénní. Samozřejmostí je zvětšování či zmenšování
měřítka. Bohužel zde chybí údaj GPS a možnost měření vzdálenosti. Co je zde
ovšem navíc...
Je možné zobrazit v mapě i fotografie nebo odkazy na Wikipedii a
to pouhým zatržením patřičné možnosti v menu další.
V mapě se objeví symbol Wikipedie nebo miniatura fotky. Po kliknutí na symbol Wikipedie se zobrazí bublinka se stručnou informací o místě a odkazem na
patřičnou stránku této encyklopedie - bohužel je používána výhradně její
anglická verze (pokud však existuje stránka i v češtině, lze jedním kliknutím v
levém sloupci zvolit "česky"). V případě fotografií se v bublince zobrazí
obrázek patřičného místa (a je jich celkem dost). Nevýhodou je, že jsou-li
zatržené obě volby, pak se ikonky s
dvojitým Vé překrývají s fotkami.
Další změnou oproti ostatním mapám je možnost tří speciálních
zobrazení. První je video You Tube - v mapě se zobrazí miniatury náhledů (stejně
jako v případě fotek) a po kliknutí lze v bublince přehrát krátké video vztažené
k onomu místu.Druhá volba je 360 cities. Princip je stejný jen místo videa jsou
k dispozici interaktivní panoramatické obrázky (bohužel v ČR pouze 3 místa).
Třetí volba je nám nejbližší a asi i nejvíce využitelná - Deník.cz.
V mapě se
zobrazují ikonky dopravních nehod, požárů a zločinů. To je spíše černá kronika -
v bublince jsou informace z Deníku.cz. Nevím jak moc jsou čerstvé, pokud se
aktualizují často, může to být vhodné především v souvislosti s haváriemi (a
průjezdností silnic). Ke všechny volbám lze dojít z hlavní stránky map,
kliknutím na odkaz v levé části. Po zaregistrování jsou k dispozici i další
objekty do map (např. počasí atd.).
Dá se předpokládat, že se mapa, která běží snad měsíc či dva
bude ještě dále vyvíjet a zdokonalovat, což je velmi příjemné, uvážíme-li, že
nekončí s hranicemi naši republiky... Na hlavní stránce vyhledávače Google chybí
odkaz pro vyhledávání v mapě, proto je třeba zadat přímo adresu
http://maps.google.cz. V některých případech
se mapa zobrazuje (na první pozici) i při běžném vyhledávání, jde však většinou
jen o vyhledávání názvů větších měst. V anglické verzi tento způsob funguje i
pro vyhledávání organizací, proto se dá předpokládat, že k tomu dojde i u nás.
JAZYKOVÉ NÁSTROJE (PŘEKLADAČ)
Bez diskuze největší pecka v novinkách na Googlu. Google
přidal mezi své vyvolené jazyky několik dalších - včetně češtiny!!! Zní to
stroze, ale v praxi to znamená, že lze nyní z češtiny pomocí internetu překládat
do dalších dvaadvaceti jazyků!
Jak to funguje? Velmi jednoduše z hlavní stránky vyhledávače Google přejdeme na
Jazykové nástroje - odkaz je hned vedle vyhledávacího tlačítka (nebo adresa
http://www.google.cz/language_tools?hl=cs). Na stránce Jazykových nástrojů
máme hned tři základní možnosti. "Vyhledávání napříč řečmi", "Přeložit text" a
"Přeložit stránku".
První volba je jako jediná vyhledávací - funguje tak, že do
políčka zapíšete vyhledávaný výraz, uvedete v jakém jazyce jste ho napsali a v
jakém se má vyhledávat a nakonec vyhledáte. Tzn. že napíšete např. "zoologická
zahrada", v seznamu Můj jazyk: vyberete "česky" a v seznamu Hledat stránky psané
v: vyberete anglicky. Tím Google vyhledá odkazy na zoologické zahrady v
angličtině - bude tedy vyhledávat "zoological garden". Obdobně lze volit mezi
dalšími jazyky.
Druhá volba - překlad textu je ještě jednodušší - do
textového pole zapíšete nebo ze schránky vložíte slovo, nebo celý (i velmi
dlouhý) text, opět vyberete řeč v níž text je a jazyk do něhož hodláte
překládat. Jedním kliknutím pak dostanete paralelní zobrazení originálu a
požadovaného překladu.
Překlad webové stránky je pak jen obdobou předchozího. Postup
je totožný, jen místo textu napíšete či vložíte internetovou adresu stránky,
kterou chcete přeložit. Po kliknutí na Překlad se otevře požadovaná stránka, jen
nebude v původním jazyce, nýbrž v tom, který jste zvolili. Pro možnost kontroly
se při pohybu kurzoru nad textem objevuje bublinková nápověda s s aktuální
pasáží textu v originále. Tato třetí volba je často k dispozici též přímo z
vyhledávací stránky Google. Vyhledáváte-li nějaké cizojazyčné stránky (jen
podporované jazyky), objeví se při zobrazení výsledků vedle nadpisu nápis
[Přeložit tuto stránku], kliknete-li na něj (místo na
vlastní odkaz), otevře se vám stránka v přeložené verzi! Aby toho ještě nebylo
málo, tak se dokonce i při dalším klikání na jednotlivé odkazy ze stránky
otvírají přeložené verze!!!
Jelikož se jedná o strojový překlad, je nasnadě, že výsledek
není ideální a bezchybný. Některé jazyky jsou lepší, jiné naopak. Pro orientaci
na webu a pochopení obsahu to však většinou dostačuje. Internetových translatorů
existuje mnoho. Google patří k těm s absolutně nejkvalitnějším a
nejpoužitelnějším překladem a jako jeden ze dvou umí i češtinu. (Druhým je Inter
Tran, ten ovšem překládá slovo od slova, bez slovosledu a skloňování, přičemž je
výsledek absolutně nepoužitelný - ani my jako rodilí češi nemáme šanci pochopit
význam.). V případě Googlu jsou na tom lépe jazyky psané latinkou než asijská
písma se složitým zápisem. Japonskou stránku si sotva přečtete, přesto i tady je
to významná pomůcka, protože se alespoň vyznáte v menu a víte na co kliknout.
Taktéž k orientaci to většinou stačí.
Veškeré překlady mezi jakýmikoli dvěma jazyky se dějí přes
angličtinu (dokonce i příbuzné jazyky jako např. čeština a polština), tak se
občas stává, že se ve výsledném (např. českém) textu objeví anglické slůvko. Je
to z toho důvodu, že si Google přeloží požadované slovo např. z ruštiny do
angličtiny, ale právě to slovo chybí v databázi angličtina / čeština, proto
ponechá v angličtině.
Překladače Google umožňují vlastní úpravy překladu. Pokud se
Vám nelíbí překlad slova nebo fráze, můžete zadat lepší. Překlad celých stránek
pomocí odkazu [Přeložit tuto stránku] má však jedno
úskalí - pokud není v kódu stránky správně zadán jazyk (a možná i znaková sada),
což se stává, Google se snaží automaticky překládat z angličtiny (nebo z
nesprávně zadaného jazyka). Výsledkem je pak absolutní nesmysl. K této situaci
dochází především v neanglicky hovořících zemích, protože jsou editory
internetových stránek přednastaveny na místní jazyk. V praxi to znamená, že když
vytvořím novou internetovou stránku (např. ve Front Page), má v hlavičce
automaticky nastavenou češtinu a pokud nepřepnu klávesnici nebo to neopravím,
bude tam čeština i nadále, přestože budu psát jiným jazykem. Problém není v
ruštině nebo jazycích, které si kvůli zvláštním písmenům vyžadují přepnutí
klávesnice, ale právě hlavně v angličtině! Pokud se tedy překlad zobrazí jako
holý nesmysl, je lepší stránku přeložit z Jazykových nástrojů se zadáním adresy
a zdrojového jazyka. |