Letecká společnost,
která vznikla v roce 1992 z Iževské divize Aeroflotu. Dnes je to národní
Udmurtská letecká společnost. Zajišťuje několik vnitrostátních letů -
více méně jen základní spojení s velmi málo destinacemi. Významné je jen
spojení s Moskvou 2x denně - po celý rok. Celoročně se létá i do
Mineralnych Vod na Kavkazu (přes Kazaň), v sezóně pak přibývají další
destinace - Petrohrad, Novyj Urengoj, Soči, Jekatěrinburg, Perm... - ty
se mohou rok co rok lišit, stejně jako frekvence letů (obvykle 1x,
výjimečně 2x týdně).
Ižavia nefunguje mezinárodně, nemá IATA kód a ačkoli má
alespoň ICAO kód (IZA) nepoužívá jej. IATA kód je dvoupísmenné označení
aerolinie, které se používá mj. i pro označení letu (číslo letu je ve
skutečnosti IATA kód + číslo). Samotná Ižavia k číslování letů používá
zkratku IZH (často dokonce v azbuce jen ИЖ, tedy IŽ) + číslo. To bylo
nebylo pro cestující až tak hrozné, horší je fakt, že Ižavia není v
online systému, proto letenky v zahraničí prakticky nelze koupit. Jediná
možnost je objednat je mailem (na webu letecké společnosti, který však
občas nefunguje) a doufat, že vše klapne. V samotném Rusku se letenky
prodávají jen na několika letištích - v destinacích Ižavie
(pravděpodobně je bude umět zařídit i několik cestovních kanceláří). U
nás krom objednávky mailem existuje ještě jedna možnost - Asiana (mj.
provozovatel stránek Letuška.cz). Vzhledem k významnému propojení s
Ruskem umí Asiana latenky na Ižavii rezervovat a opatřit. Ne všichni
zaměstnanci to však vědí, proto je nutné trvat na svém. Nikdo jiný v ČR
letenky na tyto lety není schopen zprostředkovat! Další zvláštností je,
že se letenky dají rezervovat nejdříve měsíc před odletem, kdy se i
začínají prodávat. S větším předstihem to nelze.
Zdálo by se že vzhledem k těm všem anomáliím budou letenky o
něco levnější. Není to tak, cena je v plné výši se srovnatelnými lety i
větších aerolinií, ovšem i tak jsou na mnoha linkách ve zhruba stejné
cenové relaci jako cesta lehátkovým vlakem - např. Moskva - Iževsk
letecky 5.900 rublů (3.950 Kč) a vlakem 4.700 rublů (3.150 Kč). Zpáteční
let není levnější, ale vždy dvojnásobek ceny.
Flotila je poplatná vzniku společnosti - tím že se
rekrutovala z divize Aeroflotu, zdědila i letecký park - Antonovy, Jaky
a Tupolevy. Na druhou stanu např. JAK 42, s kterým jsem letěl byl mnohem
"kulturnější" a zřejmě i víc v pořádku než třeba stejné letadlo
Uzbeckých státních aerolinií (které fungují mezinárodně). Narozdíl od
Uzbekistan Airways se i na palubě JAKů podává plnohodnotné občerstvení,
tedy včetně "leteckého" jídla.
Rozhodně jsem od letu s Ižavií čekal něco mnohem horšího. |