|
Lety - letadla |
|
|
|
ATR 42 |
|
Aerospatiale / Alenia ATR 42 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Francouzský koncern Aerospatiale a italská
firma Alenia založili v roce 1981 sdružení ATR (Avions de Transport
Regional) s cílem vyvynout regionální turbovrtulové letadlo, který by
vycházel z podobných projektů Alenie - AIT 230 a Aerospatiale - A.35.
Výsledkem byl brzy turbovrtulový hornoplošník ATR 42. První let se
uskutečnil již roku 1984. Směrovky a trup letounu se vyrábějí v Itálii,
odkud jsou převáženy do francouzského Toulouse k finální montáži. Oproti
jiným regionálním letadlům mají átéerka poměrně větší trup kvůli vyššímu
pohodlí a většinou též velké nákladové dveře a rychle přeměnitelný
interiér z osobní na nákladní verzi. Po základní verzi přichází několik
vylepšených - ATR 42-300 a ATR 42-320. Podstatnější změny však zaznamenaly
až verze ATR 42-400 a především pak ATR 42-500. Jsou vybaveny šestilistými
vrtulemi a interiér je z materiálů absorbujících hluk od motorů. Verze 400
se příliš neprosadila, protože necelý rok po jejím uvedení přišla již
zmíněná pětistovka s výkonnějšími motory, novými menšími vrtulemi s
nižšími otáčkami a tím sníženou hladinou hluku a vibrací.
- Ačkoli mám z regionálních letadel raději DASH-8, je moje mínění o těchto letadlech veskrze pozitivní - skutečně
velmi pohodlná příjemná letadla, pravda - trochu pomalejší... Každopádně
jde o velice populární letadla v celosvětovém měřítku.
|
Délka letadla: |
22,67
m |
Výška letadla: |
7,59
m |
Kapacita : |
44 -
50 osob |
Rozpětí křídel: |
24,57 m |
Plocha křídel: |
54,5
m2 |
Počet
motorů: |
2 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada PW 120; PW 121s (verze 320); PW 127Es
(verze 500) |
Cestovní rychlost: |
490 / 563 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
3.000
- 3.700 km |
Maximální vzletová hmotnost: |
16,7 - 18,6 t |
|
|
|
|
|
|
|
Rok letu: |
2005 |
Datum vytvoření stránky:
11.1.2006 |
Oficiální stránky: |
www.atraircraft.com |
|
|