- DHC-6 Twin Otter je letadlo na první pohled
druhořadé a nezajímavé, ale ve skutečnosti je opak pravdou - toto letadlo
patří k velmi oblíbeným a stejně jako jeho výrobce i k zajímavým strojům.
Twin Otter vyráběla kanadská (státní) firma De Havilland Canada, která
byla později zprivatizována a v rámci této privatizace prodána americkému
Boeingu (za "zvýhodněnou" cenu). Boeing tehdy kupoval DHC, jelikož
zapadala do jejich konceptu výroby, zanedlouho však nějak v konceptu
nebyla a Boeing se rozhodl DHC zrušit... Jelikož se jednalo o několik
tisíc pracovních míst (a nařčení z nepovedené privatizace) rozhodla se
kanadská vláda a především vláda státu Ontario DHC od Boeingu odkoupit
zpět (za "znevýhodněnou" cenu). Zajímavý příběh... trochu podobný tomu,
když Boeing kupoval naše Aero... Po všech těchto mašinériích je dnes DHC
součástí jiné kanadské, zdá se solidní a solventní, firmy Bombardier.
- Historie Twin Otterů se začala psát již v
roce 1964. Po druhé světové válce byl o stroje konstruované pro tvrdé
kanadské podmínky obrovský zájem a až nečekaně se rozšířili po celém
světě. Byly pro svůj krátký vzlet i přistání používány k civilním i
vojenským účelům. Po válce na trh přišel nejdříve DHC-3 Otter a ihned se
prosadil, 13 let na to už začal vývoj DHC-6 a v roce 1965 již byl poprvé
ve vzduchu. Stejně jako DHC-3, z něhož vycházel, byl robustní konstrukce,
měl obdélníkové vzpěrné křídlo, na levém boku dvoukřídlé dveře a pevný
nezatažitelný podvozek. Dnes, i po tolika letech, létá stále značná
spousta Twin Otterů. Jsou využívány především v kyvadlové dopravě osob i
nákladu a to i na horších nebo menších letištích, jelikož Twin Otteru
stačí ke vzletu pouhých 457 m a k přistání 591 m. Všechny verze
(DHC-6-100, DHC-6-200 i DHC-6-300) mohly mít kola, lyže nebo plováky.
Koncem 70. let začal vývoj verze DHC-6-400, ale ten byl nakonec pozastaven
ve prospěch vývoje moderních DHC-8. Poslední stroj DHC-6 byl vyroben roku
1988!
- Pro mně byl let tímto letadýlkem naprosto
úžasný neopakovatelný zážitek... Je to zvláštní být ve vzduchu v takovém
"nicu"... Maličké letadlo, že pomalu ani nerozpažíte, sedíte přímo za zády
pilota (alespoň v mém případě bez dveří pilotní kabiny), tak že vše
pozorujete předním oknem, celou cestu nízko nad zemí... Pořád máte přehled
co se děje, co zrovna pilot dělá... A i to, že Vám během letu prší na nohy
k takovému stařečkovi asi patří... Mně to zkrátka uchvátilo... Z Boeingem
bych asi těžko vyzkoušel mezipřistání i při čtvrthodinovém letu...