|
Lety - letadla |
|
|
|
DHC-8 |
|
De Havilland Canada DHC-8 (DASH 8) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- DASH 8 vznikl na základě zvýšené poptávky po
regionálních 30ti - 40ti místných letadlech počátkem 80. let s ambicemi
nahradit dosluhující Viscounty a Fokkery 27 aj. DASH 8 převzal to nejlepší
z předchůdců - DHC-5 Buffalo, DHC-6 Twin Otter a především z velice
spolehlivého čtyřmotorového DASH 7. První DASH 8 - 100 vzlétl v červnu
roku 1983 a o rok později byl nasazen na pravidelné linky společnosti
NorOntair. Měl velké nákladové dveře v zadní části, zatažitelný podvozek
(hlavní podvozkové nohy se zatahují do gondol motorů) a ocasními plochami
ve tvaru T, narozdíl od "sedmičky" měl však pouze dva motory. O chvíli
později přišli na trh dvě modifikace DASH 8 - 102 a DASH 8 - 103
(stotrojka byla pro vyšší nadmořské výšky a vyšší teploty). Prvním a
největším odběratelem nových modifikací byl rakouský Tyrolean Airways.
- Na konci 80. let již byl DASH 8 -100 malý a
došlo k jeho prodlužování a zvětšování kapacity až na 56 osob. Na
přání zákazníků byla tyta letadla vybavena jednotkou APU, která činila
stroj nezávislým na pozemním zařízení. Aby DHC zdůraznila velké změny
přeskočila v označování číslo 200 a tak nový letoun dostal označili DASH 8
-300. První vzlétlo v květnu 1987 a o dva roky později jej odebrala
kanadská společnost Time Air. Zanedlouho přišly verze DASH 8 - 300B a
verze DASH 8 - 300C. První novou modifikaci odebral opět Tyrolean.
- V roce 1992 se DHC vrátila k vývoji verze
200, která vychází sice ze stovky, ale výkonem z třístovky, takže byl
rychlejší a měl větší maximální vzletovou hmotnost. O tři roky později pak
byly zahájeny práce na zatím poslední verzi DASH 8 - 400, ke stavbě
prototypu však došlo až po obdržení pevných objednávek od společností SAS,
Wideroe, Great China Airlines a samozřejmě Tyrolean Airways. Oproti
předešlým verzím je delší, má větší kapacitu, výkonnější motory, jiné
vrtule, upravená křídla a mají tzv. skleněný kokpit s multifunkčními
displeji, které jsou schopny zobrazit stav předchozích verzí DASH 8, aby
nemuseli být piloti přeškolováni. Navíc jsou čtyřstovky mnohem více
odhlučněné. Zajímavé je, že kromě dvou letadel Air Inuit, neodebrala DASH
8 - 400 žádná kanadská letecká společnost, jak bylo zvykem u předešlých
modelů.
- A vlastní zkušenost...? DASHem 8 jsem letěl
sedmkrát, z toho třikrát s mezipřistáním a musím říci, že jsou to rozhodně
mé nejoblíbenější regionální letadla. Rozhodně mi vyhovují více než v
Evropě běžnější ATRka. DASHe 8 jsou naprosto moderní pohodlná letadla s
bezvadným výhledem a co se hlučnosti týče jde řekl bych o normál. A
vzhledově - ATRka mi připadají příliš těžkopádná a robustní, nízká a tak
nějak staromódně vyhlížející, naproti tomu DASHe 8 jsou letadla štíhlá,
ladná, na vysokém podvozku a s moderním vzhledem.
|
DHC - 8 DASH 8 verze 100 |
|
|
|
Délka letadla: |
22,25 m |
Výška letadla: |
7,49 m |
Kapacita : |
37 - 40 osob |
Rozpětí křídel: |
25,91 m |
Plocha křídel: |
54,4 m2 |
Počet motorů: |
2 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada PW 120A (verze 100A); PW121AS (verze
100B) |
Cestovní rychlost: |
440 / 500 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
1.520 km |
Maximální vzletová hmotnost: |
15,65 t (verze100A); 16,46 t
(verze100 B) |
|
|
|
|
|
|
DHC - 8 DASH 8 verze 200 |
|
|
|
Délka letadla: |
22,25 m |
Výška letadla: |
7,49 m |
Kapacita : |
37 - 40 osob |
Rozpětí křídel: |
25,91 m |
Plocha křídel: |
54,4 m2 |
Počet motorů: |
2 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada PW123Cs (verze 200A); PW123Ds (verze
200B) |
Cestovní rychlost: |
440 / 546 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
1.795 km |
Maximální vzletová hmotnost: |
16,46 t |
|
|
|
|
|
|
DHC - 8 DASH 8 verze 300 |
|
|
|
Délka letadla: |
25,68 m |
Výška letadla: |
7,49 m |
Kapacita : |
50 - 56 osob |
Rozpětí křídel: |
27,43 m |
Plocha křídel: |
56,2 m2 |
Počet motorů: |
2 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada 123A (verze 300A); 123Bs (verze 300B) |
Cestovní rychlost: |
440 / 532 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
1.538 km (verze 300A); 1.625 km (verze
300B) |
Maximální vzletová hmotnost: |
18,46 t (verze 300A); 19,5 t
(verze 300B) |
|
|
|
|
|
|
DHC - 8 DASH 8 verze 400 |
|
|
|
Délka letadla: |
32,84 m |
Výška letadla: |
8,38 m |
Kapacita : |
70 - 78 osob |
Rozpětí křídel: |
28,42 m |
Plocha křídel: |
63,1 m2 |
Počet motorů: |
2 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada 150A |
Cestovní rychlost: |
648 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
2.400 km |
Maximální vzletová hmotnost: |
27,33 t - 28,69 t |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok letu: |
2004
(verze 100 a 300) |
Datum vytvoření stránky:
24.1.2006 |
Oficiální stránky: |
www.bombardier.com |
|
|