|
Lety - aerolinie |
|
Po kliknutí na logo aerolinie, vlajku nebo v
textu na "Více..." přejdete na další stranu, kde jsou krom jiné fotky
a odkaz na oficiální stránky. Jelikož se údaje mění a některé mohou být časem
nepoužitelné, je na každé straně datum, kdy byla strana vytvořena a rok, kdy
jsem tou kterou leteckou společností letěl. |
|
|
|
LZ |
|
BALKAN - Bulgarian Airlines |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bulharské státní aerolinie... Vzhledem k
faktu, že jsem z Balkanem letěl před více než deseti lety, kdy se ještě
palubní vstupenky i letenky vyplňovali ručně, nemá smysl psát příliš o
svých zkušenostech s touto leteckou společností, protože za tu dobu se
změnil nejen Balkan, ale letectví všeobecně.
Více...
|
|
|
AF |
|
Air France |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Air France je gigant, který rozhodně zaujímá
přední místa na pomyslném žebříčku důležitosti mezi leteckými společnosti.
Flotila i počet přepravených pasažérů je neuvěřitelný. A to nemluvím o
spojení s holandskou KLM... Air France funguje skutečně bezvadně a ačkoli
se to nedá srovnat s asijskými aeroliniemi (které jsou většinou bezchybné)
je bezpochyby málo věcí, které by Air France mohli zlepšit. Napadá mě
jediná podstatná věc - přestup zavazadel mezi Orly a Charles de Gaulle..
To je to, co Air France neumí, co komplikuje život a změnit by se určitě
dalo... Více...
|
|
|
|
IW |
|
Air Lib + AOM (Air Outre Mer) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Air Lib vznikla poněkud nešťastnou a složitou
cestou... Na začátku stála společnost Air Liberté, která byla založena
roku 1987, zanedlouho ji však provázely finanční problémy a tak se různě
transformovala, spojovala s jinými (např. s Euralairem v r. 1996),
přejmenovávala a pod... (tím se měnily i kódy - IJ, BT, VD...). AOM
vznikla v roce 1988 a i ona se za čas topila v dluzích... Výsledkem bylo
sloučení obou společností do celku zvaného Air Lib - AOM, později jen Air
Lib, kterému zůstal IATA kód po AOM, tedy IW.
Více...
|
|
|
LX |
|
Swiss International Air Lines |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Švýcarská národní letecká společnost vyrostlá
na troskách zkrachovalého Swissairu je rozhodně leteckou společností,
která mi ze všech "civilizovaných" k srdci přirostla nejméně. Po všech
stránkách mi nějak nesedí... Tam kde jiné aerolinie dávají občerstvení,
tam Swiss poskytuje bagetu a to ještě jen v sezóně, mimo sezónu nic.
Letadla jsou kromě Airbusů nepříliš běžná - Avro 146 RJ, MD-11, SAAB 2000,
EMB-145LU.. apod. Více...
|
|
|
KE |
|
Korean Air |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Korean je jeden z členů Sky Teamu, patří mezi
letecké giganty a rozhodně mezi nejkvalitnější asijské (a tedy i
celosvětové) aerolinie. Z těch několika leteckých společností s nimiž jsem
letěl je rozhodně a bezkonkurenčně na prvním místě a to téměř ve všech
ohledech. Všech pět letů s Koreanem bylo bez problémů.
Více...
|
|
|
OK |
|
ČSA - Czech Airlines |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ČSA patří rozhodně k těm lepším aeroliniím, s
nimiž jsem měl možnost letět. Stabilně se umísťuje v soutěži World Airline
Award v kategorii střední a východní Evropa na předních místech, pro rok
2005 je ČSA vítězem této kategorie (před Aeroflotem a Malévem). Jako člen
Sky Teamu hraje ČSA důležitou roli v letecké přepravě. Ve Sky Teamu spolu
s italskou Alitalií zajišťuje především lety po Evropě a severní Africe,
ale i na Blízký Východ. Jediným mimoamerickým dálkovým letem ČSA je let na
Srí Lanku. Více...
|
|
|
WM |
|
Winair (Windward Airways) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Windward Island Airways, zkráceně Winair je
domovskou leteckou společností Sint Maartenu (autonomní ostrov
Nizozemských Antil). Slouží výhradně letům do blízkého okolí, tj. na St.Kitts,
Nevis, Anguillu, Saint Martin, Antiguu, Tortolu a především na zbytek
severních ostrovů Nizozemských Antil (Saba, St. Eustatius, St. Barthelémy).
Je to hodně malá společnost, kterých je sice v Karibiku mnohem víc, ale
postupně odpadají a krachují, neboť jsou vytlačovány těmi, řekněme středně
velkými. Více...
|
|
|
ZQ |
|
Caribbean Sun Airlines |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Letecká společnost Antiguy a Barbudy, která
je naprosto propojená s druhou - Caribbean Star Airlines... Stejné logo,
stejná letadla, obdobný personál, servis i všechno ostatní... Jediný
rozdíl je v tom, že Caribbean Sun létá od Antiguy na západ a Caribbean
Star na jih. Caribbean Sun létá výhradně letadly DASH 8 a přesněji téměř
výhradně DASH 8 řady 100. Více...
|
|
|
8B |
|
Caribbean Star Airlines |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Druhá, větší část Caribbeanu - Caribbean Star
Airlines, letecká společnost Antiguy a Barbudy, naprosto propojená s
druhou - Caribbean Sun Airlines... Stejné logo, stejná letadla, obdobný
personál, servis i všechno ostatní... Jediný rozdíl je v tom, že Caribbean
Sun létá od Antiguy na západ a Caribbean Star na jih. Caribbean Star létá
výhradně letadly DASH 8 a přesněji téměř výhradně DASH 8 řady 300.
Více...
|
|
|
MK |
|
Air Mauritius |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Air Mauritius je sice pro většinu lidí v ČR
velkou neznámou, ale pravdou je, že má po Evropě hned několik poboček
(zastoupení má i v ČR) a rozhodně to není žádný letecký trpaslík... Létá
nejen po okolí, ale i mnohem dál (např. Paříž). Flotila sestává především
z Airbusů, Boeingů a ATRek, čili obdobná jako ČSA, Air Mauritius má však
navíc ještě vrtulníky. Více...
|
|
|
UU |
|
Air Austral |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Letecká společnost francouzského ostrova
Réunion. Létá do několika francouzských měst, do Jihoafrické republiky a
jinak hlavně v místě, tj. na Mauricius, Madagaskar, Seychely, Komory a
Mayotte... Přestože Air Austral funguje naprosto bezvadně, skoro
francouzsky, je to hodně malá společnost, jejíž flotila je pouhých 5
Boeingů a 1 ATR. Více...
|
|
|
MD |
|
Air Madagascar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Air Madagascar je pro mně osobně naprosto
šokující překvapení, které pravda moc nechápu... Madagaskar je chudá
"středověká" země, kde nic nefunguje tak jak má... - nejsou to klasické
obchody, klasická doprava, skoro ani asfaltové silnice... chudá země se
čtyřiceti procentní nezaměstnaností... Všechno vypadá jako Evropa před 200
lety, ani letiště nepůsobí moc přesvědčivě, ale Air Madagascar funguje
skutečně "civilizovaným" způsobem... Flotilu tvoří Boeingy, ATRka a Twin
Ottery, létá se jednak po okolních ostrovech, ale i do JAR, Francie,
Itálie, Keni, Thajska atd. Trochu nedoceněný je Air Madagascar ve
vnitrostátní dopravě... Operuje na 32 madagaskarských letištích... Na
některá létá dvakrát i vícekrát denně, na jiná alespoň jednou týdně...Více...
|
|
|
HM |
|
Air Seychelles |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Letecká společnost Seychel létá do několika
málo zemí v Evropě (Francie, SRN, Itálie, Velká Británie), Africe (JAR,
Mauritius) a do Singapuru. Krom toho obstarává asi 20 letů denně na
Praslin a charterové lety na další ostrovy Seychel (Denis, Bird, Alphonse,
Desroches a vrtulníky též Frégate, North a Silhouette). Air Seychelles
vlastní 2 Boeingy 767, 1 Short 360-SD (Sherpa) a 2 DHC-6 (Twin Otter) a ve
svých tiskovinách již avizuje objednávku nových Dreamlinerů (Boeing 787),
které by měla mít k dispozici v roce 2010.
Více...
|
|
|
SU |
|
Aeroflot - Russian Airlines |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Největší z bezpočtu Ruských leteckých
společností má vzhledem k faktu, že jde o bývalé státní aerolinky,
mnoholetou tradici (téměř 85 let). V dobách Sovětské éry byla flotila
pochopitelně výhradně z ruských strojů, ovšem pryč jsou všechny Antonovy
(AN), Jakovlevy (JAK) apod., dnes již zbylo jen pár Tupolevů (TU-134 a
TU-154) a především pak Iljušiny (IL-86 a IL-96), které byly doplněny
letadly západní výroby - Airbusy (A319, A320 a A321), Boeingy (B767) a
DC-10. Kdysi v časech Sovětského svazu (a snad i později) Aeroflot
provozoval též letouny TU-144, které byly ekvivalentem k "zápaďáckým"
Concordům nebo Ruslany (AN-124-100) - svého času největší letadla světa.
Více...
|
|
|
HY |
|
Uzbekistan Airways |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uzbecké státní aerolinie existují od roku
1992, přesto připomínají spíše takovou sovětskou komedii. Flotila je
tvořena ponejvíce stroji ještě made in Soviet Union - Jaky, Tůčky,
Iljušiny, Antonovy atd., krom toho však Uzbekistan Airways vlastní i
několik Boeingů 757 a 767, Airbusů 310 a AVRO RJ a tady právě začíná ta
komedie... Na oficiálních stránkách i v oficiálním věstníku jsou, co se
ruské provenience týče, uvedena pouze "lepší" letadla TU a IL, ostatní
jakoby neexistují, přitom však zajišťují většinu vnitrostátních letů a
lety do blízkého okolí. Všude se píše o špičkové kvalitě a světové
úrovni Uzbekistan Airways, což bývá podpořeno četnými fotografiemi
výhradně Boeingů a Airbusů...
Více...
|
|
|
KD |
|
KD Avia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Relativně nová
ruská letecká společnost (funguje od r. 2002) se sídelním letištěm v
Kaliningradu se v letošním roce prodrala i na náš trh, když zavedla lety
Kaliningrad - Praha a zpět. Spojuje Kaliningrad s více než desítkou
evropských letišť, zhruba stejným počtem letišť ve vlastním Rusku a
několika dalšími městy Ukrajiny, Kazachstánu a Izraele. Lze však
očekávat, že se letecká mapa KD Avia brzy rozšíří.
Ačkoli se to místy nezdá, KD Avia není žádnou
nízkonákladovkou, její servis je plnohodnotný stejně jako u ostatních
aerolinií. Cenově je to výrazně levnější alternativa Aeroflotu, navíc na
sebe většina spojů celkem vhodně navazuje a tak jsou i přestupy kratší a
to nemluvím o nesrovnatelně příjemnějším čekání na Kaliningradském
letišti Chrabrovo než na Moskevském Šeremetěvu. Zkrátka se Kaliningrad
díky této letecké společnosti stává důležitým dopravním uzlem především
mezi Evropou a Ruskem. Více... |
|
|
IZA |
|
Izhavia (Ižavia)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Letecká společnost, která vznikla v roce 1992 z Iževské divize
Aeroflotu. Dnes je to národní Udmurtská letecká společnost. Zajišťuje
několik vnitrostátních letů - více méně jen základní spojení s velmi
málo destinacemi. Významné je jen spojení s Moskvou 2x denně - po celý
rok. Celoročně se létá i do Mineralnych Vod na Kavkazu (přes Kazaň), v
sezóně pak přibývají další destinace - Petrohrad, Novyj Urengoj, Soči,
Jekatěrinburg, Perm... - ty se mohou rok co rok lišit, stejně jako
frekvence letů (obvykle 1x, výjimečně 2x týdně).
Více... |
|
|
VO |
|
Austrian Arrows (Tyrolean Airways)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rakouská letecká společnost se sídlem v Innsbrucku. Situace okolo těchto
aerolinií je trošičku nepřehledná, tak ji hned na začátku rozklíčujeme...
Původně vznikla (1978) jako Aircraft Innsbruck, o rok později (1979)
byla společnost přejmenována na Tyrolean Airways. V roce 1994 koupila
podíl ve společnosti Austrian Airlines a stala se členem Austrian
Airlines Group. Lety, které Tyrolean provozuje v rámci této skupiny létá
pod označením Austrian arrows, ostatní pod původní Tyrolean Airways.
Tyrolean tak de facto tvoří zároveň pobočku rakouského národního
dopravce - Austrian Airlines a běžně operuje lety Austrianu. V praxi je
běžné, že máte letenku s Austrianem a letíte s Austrian arrows, aniž by
jste si toho všimli, jelikož barvy obou letadel jsou shodné - liší se
jen v nápisu, kde Tyrolean má navíc "arrows" nebo dokonce nai to ne -
jen menším písmem pod slovem Austrian nápis "operated by Tyrolean".
Jednou se ten rozdíl jistě ztratí úplně...
Více... |
|