|
Moje cesty - 2006 - články |
|
Boj s mořskou
nemocí |
|
|
Všechno se odehrálo v
úterý 4.července 2006 kdesi v Indickém oceánu. Přesněji řečeno asi osm tisíc
kilometrů daleko od rodné hroudy na Seychelách mezi ostrovy Mahé a La Digue.
Okolo poledne jsem s Ywettou
dorazil do Victorie - do hlavního města tohoto ostrovního rajského státečku,
odkud jsme hodlali odplout na druhý největší ostrov Praslin a poté na La
Digue. Jenže plány nám tak trochu naboural jízdní řád katamaránu Cat Cocos.
Odplouvá totiž až večer. Co bychom dělali na Praslinu přes noc...?! Nabízí
se dvě možnosti, buď odjet ráno, ale to by nebylo ideální, protože do konce
dovolené nám zas až tolik času nechybí, nebo se pokusit hledat
"alternativní" dopravu. Jdu se informovat u nějakého přístavního oficíra.
Máme kliku, loď jedoucí na La
Digue už měla být na moři, ale kvůli zpožděné nakládce ještě stojí u mola.
Je to taková malá zásobovací kocábka, která za 15€ bere i lidi. Je to sice o
25€ méně než
za katamarán, ale jede to taky o dvě a půl hodiny dýl. V každém případě je
lepší nocovat na "necivilizovaném" La Digue, než pokoušet štěstí na Praslinu.
Je rozhodnuto... Nastupujeme.
Takhle torchu náhodně začala ta
zvláštní historka, o které budou následující řádky.
Kromě několika málo otrlých
Kreolů jsou na palubě ještě spárovaní Evropané - pár Španělů, pár Italů, pár
Francouzů a já s Ywettou. Loď odráží od břehu. Pomalu se sune mezi ostrůvky
Mořského národního parku Sainte Anne k volnému moři. Ywetta mi brzy
oznamuje, že se jí dělá zle. "To nic není, Počkej až budeme na volným
moři..." říkám jí a mám z toho srandu. Ta lodička ale skutečně na vlnách
dost skáče a čím dál jsme od Mahé, tím nepřijatelnější pohyb to pro Ywettu
je... Znovu avizuje nesrovnalosti v žaludku. Po půl hodině končí s výroky
"Je mi zle.", "To nevydržím.", "To je hrůza." a podobné holé věty a dále už
to shrnuje pouze do všeříkajícího hesla "Budu blít."... Bárka skotačí na
volném moři a první vlny přeskakují palubu. Ywetta častěji a častěji pronáší
svou větu o blití, ale pořád se drží a zůstává jen u slov. Mám z toho děsnou
legraci a evidentně nejsem sám, baví se i Kreolové a Francouz.
Břehy Mahé jsou již v nedohlednu
a loďka na vlnách skáče už tak vysoko jako koně na dostizích, jenže mnohem
častěji a mnohem nevyzpytatelněji. Voda létá v přívalech na až na lavice.
Všichni pasažéři už jsou do naprosto mokří. Divoká jízda, zdá se, Ywettu
nezadržitelně startuje k vyprazdňování žaludku... Je na ní vidět, že to na
sebe nenechá dlouho čekat...
Už plujeme skoro hodinu, když mě
Ywetta zrychleným hlasem úpěnlivě žádá, abych jí odvedl na záchod, že nemůže
ani chodit... A opravdu, bylo to tak načasované, že stihnula vstoupit jen
jednou nohou... Po rychlém převrácení žaludku následuje okamžitý druhý pokus
a po krátkém třetím Ywetta mění stanoviště. Stoupá si k zábradlí na příď a
sází to rovnou do vod Indického oceánu.
Tady končí veškerá legrace. Dosud jsem si myslel, že se vyzvrací a bude
klid, jenže tohle je klasická mořská nemoc, která neustoupí dřív než se loď
zastaví. To je ještě dvě a půl hodiny!!! V tu chvíli o ni začínám mít
strach. Bylo by to nepříjemné pro každého, ale v případě Ywetty je to
vzhledem k jejímu zdravotnímu stavu
ještě mnohem horší. Je nemocná a
o to větší strach mám. Okamžitě mi hlavou bleskne co s ní udělá vyčerpání,
jestli s sebou nesekne. Vím co dělat, kdyby se to stalo, ale tady jsme na
divokým koni... Rychle spřádám krizový plán. V první řadě chytit některého z
černochů, okamžitě ji zvednout z paluby a položit na lavici, jinak by ji
utopila první vlna. Zjistit jestli nemá zapadlý jazyk a pak teprve
přistoupit k řešení problémů s její nemocí. Pokud by to při tom
šíleném pohybu nešlo, tak v krajním případě přimět černocha zastavit aspoň
na chvíli loď. Na všechny první tři kroky by bylo hrozně málo času. V duchu
si maluji co a jak bych dělal a fyzicky kontroluji situaci - kde je to či
ono, kterou lavici vyprázdnit a podobně. Jsem zvyklý v takových situacích
nepanikařit a vše řešit s chladnou hlavou i když to okolnosti příliš
nedovolují. Myslím, že takto vypjaté situace zvládám vždycky velice dobře a
rozhodně už jich několik bylo, ale na takhle poskakující loďce jsem nikdy
nic neřešil. Scénář mám v hlavě, jsem připraven na mimořádné události, ale
budu rači, pokud se nic zvláštního nestane.
Situace je fakt zlá. Šavle za
šavlí. Ywetta si blije i na záda. Po několika minutách už vedle ní stojí i
Francouzka a tak vrhaj v duu. Obě fasují igelitky na včerejší večeři,a
dnešní snídani a ostatní obsah žaludku. Francouz poletuje okolo Francouzsky
a snaží se jí pomoci, jenže to je ukrutná kravina - pomůžou jen prášky, ale
aspoň hodinu před vyplutím, teď už nezaberou. Není jim jak pomoci. Až na
břehu. Poletování po palubě poskakující lodi naopak rozmíchá i dosud klidný
žaludek... Už to hází i Francouz! Ten to mrská rovnou do vln. Dokud mu síly
stačí, snaží se vyklánět a sekat to na dálku, ale brzy je rád, že je rád.
Tohle trio vydrží snad čtvrt hodiny, pak se francouzský pár zklidní. Ona
odchází na protější stranu a on si jde sednout. Zbytek cesty už blijí jen
etapově, zatímco Ywetta jede šňůru skoro bez přestávky a bez odpočinku. Je
na tom rozhodně nejhůř.
Po půlhodině mě volá. Podávám jí
kapesník a kontroluji jak je na tom. Ywetta má panickou hrůzu z
nejrůznějších brouků a podobně. Ještě snad včera předváděla šok ze švába
nebo z kobylky a teď koukám, že jí jeden šváb sedí v tom pytlíku s blitíčkem...
Vůbec jí to nevadí, klidně mu blije na krovky...
To je fakt hodně zlé!!! Moje možnosti jak jí pomoc jsou hodně omezené, ale
zůstávám s ní na přídi. Mořská nemoc je mořská nemoc...
To mořské rodeo je pro nás
středoevropské suchozemce nepředstavitelné. Kocábka skáče na vlnách oceánu
takovým stylem, že se přídí nebo bokem sem tam dostává pod úroveň hladiny,
aby se zase vynořila s několika decimetry vody na palubě. Jsou to
několikametrové skoky. Vlny nás omývají stále častěji a stále více. Není to
fakt nic příjemného. Nemívám na lodích problémy, ale tady už začínám "kontrolovaně"
dýchat, abych to vydržel. Všichni jsou úplně nebo skoro úplně mokří. Mořská
korida.
Francouzi střídavě blijí a
střídavě se na blití připravují. Ywetta blije nonstop. Má toho očividně až
dost. Její odevzdaný výraz a postoj jasně říkají, že je jí v tuhle chvíli
život naprosto ukradený. Všechno jí je úplně jedno. Určitě se již niterně
smířila se smrtí a rozloučila s rodinou. Možná kdyby ji spláchla nějaká vlna
ani by se nesnažila vyplavat... Takhle nějak vypadá ten, pro koho si může
přijít zubatá bez boje. Tak jednoduché to ale nebude... Vysnila si La Digue,
vysnila si Anse Source D'Argent a teď, když je tak blízko, tak by se
vzdala...? To teda ne. Mořská nemoc pomine za pár minut až hodin po
přistání, z toho strach nemám. Hrůzu mi nahání její vyčerpání a flákání
sebou o zábradlí. Stojí rukou křečovitě zavěšena za sloup. Nohy jsou jak
přibité - celou cestu ani nepřešlápla nebo nepřenesla váhu na jinou nohu.
Celé tělo mezi tou "závěsnou" rukou a chodidly je polomrtvý. Vůbec ho Ywetta
neovládá. Klepe se naprosto samo podle pohybu
lodi - jako želatina. Celou dobu Ywettu držím jednou rukou v pase aby se
nesvalila nebo neumlátila o konstrukci lodi. Druhou rukou se sám držím
mokrého kluzkého zábradlí, co mi síly stačí. Z počátku to bylo v pohodě,
jenže cítím jak minutu od minuty Ywetta slábne a těžkne mi v ruce. Nejdřív
jsem ji jen přidržoval, ale ke konci už držím téměř celou její váhu. Už mě
chytají i křeče, ale nesmím jí pustit! Bojím se, že když povolím, půjde do
kolen...
Poslední půlhodinu už se zase blije v
triu o 106. Vypadá to nekonečně. Už je sice v dáli vidět břeh La Digue, ale
ta kocábka jakoby stála na místě. Ywetta posléze říkala, že jak viděla břeh,
spočítala si, že to budou ještě tak čtyři šavle, ale když vrhala čtvrtou,
byli jsme pořád na stejném místě. Tak to pořád opakovala až do přístavu. Ani
sama asi neví kolikrát si spočítala ty poslední čtyři vrhy. Vleklo se to
šíleným způsobem. Ty dvě a půl hodiny trvaly několik týdnů, ale nakonec jsme
přece jen vpluli do La Passe.
Všichni tři blili, létaly z nich
žaludeční šťávy, nudle atd., ale jediná Ywetta to musela vydržet bez
přestávky v kuse! Celé dvě a půl hodiny! Vypadá mrtvolně, ale přežila to.
Jsme na La Digue. |
|
|
Protože nejsou
kinetózy (dlouhodobé stavy nevolnosti a zvracení především při cestování)
ničím neobvyklým, pokusím se závěrem napsat několik informací a rad, které
by třeba někomu mohli pomoci nezažít podobné dobrodružství jako Ywetta. |
Kinetóza se dostavuje v automobilu (automobilová nemoc), v
letadle (letadlová nemoc), na lodi (mořská nemoc), popřípadě ve vlaku
(vlaková nemoc), krátkodobější kinetózy mohou být i na kolotočích,
houpačkách apod. Letecká nemoc může být občas kombinována s výškovou nemocí
nebo s dekompresní nemocí. Příznaky bývají u všech stejné, rozdíl je jen v
individuální dispozici jedinců, podle konstituce, věku a výkyvů dopravního
prostředku.
Na kinetóze se podílí aparát vnitřního
ucha, oči a centrální nervový systém. Uplatňuje se protichůdnost
jednotlivých vjemů a psychický stav. Vznik kinetózy usnadňuje strach, únava,
nevyspalost, vyčerpání, labilita, větší množství jídla a alkoholu, teplé a
šumivé nápoje, nadměrné kouření, přílišné teplo nebo chlad, zápachy, ale
třeba i pohled na postiženého kinetózou.
V první fázi nastává zblednutí, vyvstání potu
(hlavně na nose, v zátylku), zrychlení tepu, vzestup a následný pokles
krevního tlaku. Poté přichází strach deprese nebo apatie. V další fázi pak
nevolnost, nutkání ke zvracení až zvracení (nebo blití jako v našem
případě).
Jak lze minimalizovat riziko vzniku kinetózy?
dostatečný spánek před cestou, lehká strava, pití nešumivých ovocných šťáv,
omezení kouření a nepití alkoholu před cestou. Nikdy nejezdit úplně nalačno.
Během vlastní cesty se doporučuje poloha ve směru jízdy s mírně zakloněnou
hlavou, pití studené vody, někomu pomáhá zavřít oči nebo nedívat se na
pohybující se předměty (televize, ventilátor).
Prevencí je např. Kinedryl (hodinu před cestou),
Theadryl (15 - 30 minut před cestou), někomu může pomoci Medrin (30 minut
před odjezdem), žvýkačky Travel Gum (žvýkat 15 - 30 minut před odjezdem po
dobu aspoň 10 minut). V zahraničí jsou dostupné např. Medramine-R, Novomin,
Panzimine, Scopoderm TTS, Vomex aj. Pokud již kinetóza propukla je obtížné
né-li nemožné spolknout tabletku, proto je třeba situaci řešit předem!
Ještě záležitost, která proti mořské nemoci
pomáhá mně: "kontrolované" dýchání - tzn. dýchat dle pohybu lodi na vlnách.
Při pohybu lodi dolů - výdech, při pohybu lodi nahoru - nádech. Důležité je
aby výdech trval celou dobu, kdy jde loď dolů a totéž nádech při pohybu
nahoru. V praxi to znamená , že jsou výdechy i nádechy delší než obvykle.
Vhodné je synchronizovat i rychlost výdechu a nádechu podle pohybu lodi
nahoru a dolu. Loď se pohybuje směrem vzhůru nejdříve rychle a pak pomalu,
nahoře se jakoby na moment zastaví a zase padá rychle dolů, přičemž dopad je
pomalejší. Když dýcháte podle tohoto rytmu, mnohem méně vnímáte "rozházený"
pohyb lodi, z něhož vzniká kinetóza.
|
|
|
ŠŤASTNOU CESTU !!! |
|