Hledání na těchto stránkách
 , svátek má:
On line uživatelů:
 
 
 
Moje cesty 2004
 
2004 - Malé Antily

Trasa: ČR > Francie > Nizozemské Antily (Sint Maarten) > Guadeloupe (Saint Martin) > Anguilla > Guadeloupe (Saint Martin) > Nizozemské Antily (Sint Maarten) > St. Kitts a Nevis (St. Kitts > Nevis > St. Kitts) > Antigua a Barbuda (Antigua) > Montserrat > Antigua a Barbuda (Antigua) > Svatá Lucie > Barbados > Svatý Vincent a Grenadiny (Svatý Vincent > Union Island > Svatý Vincent > Bequia > Svatý Vincent) > Grenada > Svatý Vincent a Grenadiny (Svatý Vincent) > Barbados > Dominika > Antigua a Barbuda (Antigua) > Nizozemské Antily (Sint Maarten) > Francie > ČR

    Jako vždycky i letos jsem trasu měnil v podstatě měsíc nebo dva před cestou... místo nejžhavějšího kandidáta - kontinentální Střední Ameriky jsem nakonec volil Karibik - tedy kompletní Malé Antily bez Panenských ostrovů a ostrovů, nanichž jsem byl v roce 2002.
    Letos jsem jako nikdy přehnal svoje pracovní i mimopracovní aktivity a tak mi na skoro kompletní přípravu (kromě letenky) zbyly 2 dny!!! ...dva dny před cestou jsem věděl jen v jakém sledu budu lítat mezi ostrovy - nic víc... Na poslední chvíli jsem se vybavil, posbíral nějaké informace (škoda mohlo jich být víc) a sbalil... 
    Po tom hloupém shonu jsem 6.září ráno z blbosti o pět minut nestihnul odlet směr Paříž (ČSA). Naštěstí první a poslední letenka se dala změnit (přelety ne). Přesunul jsem odlet na středu 8.9. a usedl k internetu a vše přeplánoval tak abych v tom děsně nabitém programu (skoro bez rezervy) ušetřil dva dny.
    8.9. už se mi odlet podařil... Praha - Paříž (ČSA) odsud a Air France na ostrov St.Maarten/St.Martin (jižní část patří k Nizozemským Antilám, severní je dependencí francouzského území Guadeloupe). Ze St.Maarten/St.Martin "výlet" lodí na Anguillu (britské závislé území) a zpět. 11.září večer let s Winward Island Airways let na St.Kitts (česky občas též Svatý Kryštof). Ze St.Kitts lodí na ostrov Nevis (součást federace St.Kitts-Nevis) a zpátky. Pak opět letadýlkem na Antiguu (Caribbean Sun Airlines). Z Antiguy rychlostním katamaránem třídenní návštěva zdevastovaného Montserratu (britské závislé území). 22.září odlet z Antiguy s Caribbean Star Airlines na Barbados, za týden let na ostrov Svatý Vincent (Caribbean Star A.). Oficiální název téhle ostrovní republiky je Svatý Vincent a Grenadiny - kromě hlavního a největšího ostrova sem tedy patří i souostroví Grenadiny táhnoucí se od Sv.Vincenta směrem ke Grenadě (za Grenadinami Svatého Vincenta leží ostrov Cariacou patřící Grenadě, která následuje hned za ním). Hned druhý den na Sv. Vincenta jsem se rozjel staro vysloužilou rezatou norskou lodí po Grenadinách - jeden den ne Union Island a dva dny na ostrově Bequia. Grenadiny jsou tak malé, že jsou bez veřejné dopravy a lze je v pohodě projít pěšky. Teprve po Grenadinách jsem projel i hlavní ostrov - Svatý Vincent. Odsud pak let na Grenadu (znovu Caribbean Star A.). Původně jsem chtěl vidět i Carriacou, ale infrastruktura Grenady silně narušená devastujícím hurikánem 5. stupně "Ivan" a několik zdravotních komplikací táhnoucích se už z Barbadosu mi v tom v podstatě zamezily.11.října v podstatě začala zpáteční cesta s několika přestupy, ale vlastně už bez nějakých turistických zastávek...  No začala... - letadlo mi sice neuletělo, ale zrušili let mezi Grenadou a Svatou Lucií, takže jsem letěl o půl dne později přes Sv.Vincent a Barbados, odsud přes Dominiku na Atiguu (všechno Caribbean Star A. a všechno jedním letadlem - bez jakékoli kontroly). 12.října pak let na St.Maarten/St.Martin (Caribbean Star A.). Tady kvůli spojení den času, ale hned druhý den - 13.října Air France - Paříž a následně 14. října znovu s Air France do Prahy. Návrat tedy 14.10. hned brzy po ránu...
    Koupit letenku bylo trochu složitější, než to možná vypadá... Jednak je třeba zjistit spoje, tak aby vyhovovali a pokud možno i navazovali na lodní dopravu, jednak je nutné vše skloubit také s ohledem na finance - většina z těch karibských přeletů je malými letadly (DASHe pro 10 - 50 lidí) a jednosměrná jízdenka je skoro stejně drahá jako zpáteční, v některých případech je jedna cesta dokonce ldražší (proto ta šílená trasa při zpáteční cestě - je to hloupé, ale asi o 300$ levnější) a poslední podstatná věc při koupi letenek je fakt, že letenku musí vystavit letecká společnost, která má své zastoupení v ČR - tedy ani Winward Island Airways ani Caribbean Star Airlines...! No nakonec to klaplo - letenku na let s Winward Islands Airways vystavil Brussels Airlines (bývalá Sabena) a letenky na lety Caribbeanu vystavil British Airways.
    A letošní "mimořádka"? Montserrat, který je pro nás asi největší neznámou (a pro mě byl největším magnetem) je maličký ostrov sopečného původu. V jeho středu ční mimořádně aktivní sopka Soufriére, která opakovaně ničí dvě třetiny Montserratu. Od roku 1995 je různě aktivní vlastně dodnes. Po přírodních katastrofách mezi 1995 a 1997 (především hurikán Hugo a výbuchy Soufriére), se z Montserratu odstěhovaly dvě třetiny obyvatel. Ze skoro 13000 lidí jich je v současné době na ostrově pouhé 4000... Hlavní město a všechna další na jižních 2/3 ostrova jsou de facto vymazány z mapy - území je prohlášeno zakázanou zónou - není tu elektrika, voda, plyn, nesmí se tu bydlet a i vstup je sem zakázán (přesto jsem v Plymouthu byl). Půl dne v troskách bývalé metropole byl skutečně hluboký zážitek... A Soufriére? Nestíhal jsem otírat popílek z objektivu videokamery, v celé okolí je sirný smrad jak v pekle, nad kráter stoupá dým, ale to bylo vše... Po předešlých erupcích apod. se veškeré zbylé obyvatelstvo, úřady atd. přesunulo na severní třetinu ostrova, která byla do té doby skoro neobydlená. Montserrat je dnes fakticky bez hlavního města - Plymouth je skryt pod vrstvou lávy a popílku a nové hlavní město...? Místní tvrdí, že je to St.John - vesnice, která není ani na mapě. Oficiálně se plánuje nové hlavní město v dnes jediném přístavu Monserratu (ostatní byly zničeny, stejně jako letiště) Port Little Bay, což je další z hodně malých vesnic. V plánu je vystavět zde skutečně město, jenže celé to vázne na faktu, že se místní rozhodli přejmenovat město na Port Diana (na počest bývalé princezny) a jako poslušná britská kolonie si Montserrat nechal nový název "posvětit" v Británii...
    Hurikány... Hurikánová sezóna v Karibiku je od konce našeho léta, přes podzim a k začátku naší zimy, takže se ledacos očekává rok co rok... Jenže letošní huránová sezóna byla až mimořádně plodná... Hurikány pojmenovávané podle abecedy se letos dostaly až někam k "N"... a nejeden nebyl větříkem, hned několik jich dosahovalo 5. stupně (největší). Jen za dobu, kdy jsem byl v Karibiku já proběhly hurikány hned tři... Nejničivější byl samozřejmě Ivan - známý z televize... Menší škody napáchal na Barbadosu, ale především na Grenadě se vyřádil - 90% ostrova zrušil... Já jsem se mu vyhnul - když jsem byl na severu, on byl na jihu a naopak... Ještě že jsme putovali rozdílnými směry, protože když jsem viděl Grenadu měsíc po... Hrůza...!!! Mě dělal větší starosti jiný hurikán - Jeanne (ten sice televizí proběhl taky, ale moc škody nakonec nevyvedl). Chytil jsem ho hned v počátku při cestě lodí z Nevisu na St.Kitts... - no  naštěstí to ještě nebyl hurikán, ale zatím jen tropická bouře - chybělo mu 7km/h, ale hned druhý den to dohnal a nakonec dosáhl i 5.stupně. Po čase se sklidnil a rychlost klesla opět na rychlost tropické bouře, jenže Jeanne se znovu vrátil - znovu 5.stupeň... Byla to kličkovaná mezi hurikány, ale vlastně bez újmy...
    Tentokrát to bylo skutečně extrémně náročné (rok od roku je to náročnější...). Krom výše zmíněného i několik tropických průtrží mračen... Ta nejnepříjemnější mě chytila na Antiguy kousek od hlavního města... Během pěti minut se silnice ztratila pod 30ti cm vody..., aby to nebylo málo tak jsem zajel po pás do kanálu... (nebyl pod valící se dešťovou vodou vidět...). Dalším šíleným prvkem byly přesuny všeho druhu... Windward Islands Airways lítá fakt šílenýma předválečnýma strojema pro asi 14 lidí. Letadlo je tak malé, že není možné ani rozpažit. Pilotní kabina nemá dveře, takže jsem seděl asi 40 cm pilotovi za zády. Celou cestu mi někudy pršelo na koleno a i batoh jsem na letišti dostal promočený... Caribbean má letadla celkem dobré - většinou moderní vrtulové DASHe pro cca 50 lidí - ovšem ani jeden let nebyl načas... Nikde nejsou žádné cedule, takže jsou cestující odkázány výhradně na amplióny... Zpoždění se nehlásí... do poslední chvíle jsem nikdy netušil jestli už není letadlo pryč... Dokonce při cestě Antigua - Barbados ještě 15 minut před odletem byly zavřené přepážky Check-inu. Letušky přišly do práce 5 minut před pravidelným startem... Situace okolo lodí je mnohem lepší, ovšem kromě cest Antigua - Montserrat a St.Kitts - Nevis je plavba hodně vysloužilými plavidly... Předražená veřejná doprava (autobusy) je naprosto bez systému a často nepoužitelná... Grenadiny a Anguilla jsou totálně bez dopravy (jen pár taxíků - cca 25$ za 6 km). Na Barbadosu se jezdí (skoro bez vyjímky) - všechno z hlavního města... tedy např. ze severu na jih do Bridgetownu a pak zpátky na sever do jiného města ležícího na jiné silnici... taková paprskovitá doprava - na všechny směry, ale jen z jednoho místa... Stopování je sice super, ovšem základ je aby jezdila auta, což na vedlejších silnicích bývá skoro svátek... A proč ne po hlavních...? Spousta (většina) zajímavých míst leží mimo hlavní silnici - například delfinárium na Antiguě je asi 10 - 15 km po vedlejší... Na Anguille je delfinárium dokonce snad jedinou zajímavostí (kromě pláží) - ale sem je to přes půl ostrova - sice po hlavní silnici, ale bez veřejné dopravy a s minimálním provozem... No když to zkrátím... - nemohl jsem si dovolit nikde čekat, takže výsledek je víc než 200 km pěšky...
    A ještě "zhodnocení" na závěr... U nás je kupodivu nejznámější Antigua a Barbados (a snad i Grenada) a právě tyhle dva ostrovy mě zklamaly nejvíc - spolu se Sv.Vincentem tvoří trojku, odkud jsem se těšil na další ostrovy... A naopak ty nejhezčí, nejzajímavější atd.... Věřím, že nejkrásnější (jak se říká po celém Karibiku) je Grenada (ačkoli já jí viděl totálně zničenou (údajně ještě hezčí je Carriacou - součást Grenady). Rajské jsou Grenadiny - Bequia je krásná, Union ještě hezčí a jelikož jsem projel lodí těsně kolem většiny z nich, jsem přesvědčen, že obdobně je na tom i Canouan a především Mayreau. Mustique neznám a ty poslední z obydlených - Tobago Cays, Palm Island a Petit St.Vincent jsou asi úplně nejúžasnější (většinou soukromé v mořských rezervacích nebo národních parcích) - dokonalý ráj na Zemi... Mně ovšem nejvíce dostal Montserrat, St. Kitts a Nevis... Montserrat - smaragdový ostrov... úžasná příroda, nedotčený tropický prales, bezva lidi... pohoda a Soufriére... - hluboký zážitek! St.Kitts i Nevis jsou na tom podobně - úchvatná příroda, bezvadný lidi (což v Karibiku není samozřejmostí), skoro každý zná Česko nebo Československo a jako málo kde v Karibiku je tady spousta historických záležitostí (většinou v dobrém až luxusním stavu) - Nejznámější je Brimstone Hill Fortress - pevnost, která je dokonce na seznamu světového dědictví UNESCO (což je zase v Karibiku věc ojedinělá). Bylo to sice až moc náročné - a to fyzicky, finančně i časově, ale... žijeme jen jednou... Stálo to za to...
ODKAZY: Fotky ; Mapy
Pohledy - ČR ; Francie ; Sint Maarten / Saint Martin ; Anguilla ; St. Kitts a Nevis ; Antigua a Barbuda ; Montserrat ; Barbados ; Svatý Vincent a Grenadiny ; Grenada ; Dominika
Informace o zemích: Anguilla ; Antigua a Barbuda ; Barbados ; Dominika
ZOO - Nizozemské AntilyGuadeloupe ; Anguilla ; St. Kitts a Nevis ; Antigua a Barbuda ; Svatá Lucie ; Barbados ; Svatý Vincent a Grenadiny ; Grenada ; Dominika
Letiště - Praha (PRG) ; Paříž (CDG) ; Saint Maarten (SXM) ; Newcastle (NEV) ; Basseterre (SKB) ; Coolidge (ANU) ; Castries (SLU) ; Bridgetown (BGI) ; Kingstown (SVD) ; Pointe Salinas (GND) ; Melville Hall (DOM)

<<< Předešlá část (2002 - 2003) Pokračování (2005) >>>

Poslední úprava stránek: 12. března 2011